MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 18 sep 2018, 20:37

W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Specifieke zaken voor de Heckflosse, Ponton, Pagode, en ouder omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor Weizengelb » 23 jun 2018, 14:26

Hallo,

Ik ben nu eindelijk toch aan mijn project begonnen om mijn 200 Benzine om te bouwen naar 200D. Ik ben nu eenmaal een dieselfanaat en hoewel de M121 Benzinemotor altijd wel goed loopt hoor ik toch liever een dieselmotor tokkelen.
Monschau Bruecke.jpg
Monschau Bruecke.jpg (144.16 KiB)


Voor de ombouw heb ik een OM621.VIII Dieselmotor gekocht van 1965. Dit is de 5 maal gelagerde 200 Diesel met 55PK.
IMG_0996.jpg
de gekochtte Diesel OM621.VIII
IMG_0996.jpg (136.17 KiB)


Ik heb de afgelopen maanden stukje bij beetje de motor optisch gezuiverd, delen nieuw laten verzinken etc.
brandstofslang_2076.jpg
nieuwe brandstofslang laten opknijpen
brandstofslang_2076.jpg (97.13 KiB)
verzinkt spul.jpg
verzinkt spul.jpg (113.27 KiB)
IMG_2168.jpg
IMG_2168.jpg (103.37 KiB)
waterpomp.JPG
waterpomp.JPG (94.36 KiB)
IMG_2388.jpg
IMG_2388.jpg (113.9 KiB)


Met het ondercarter eraf kon ikz ien dat er cilinderbussen in het blok zitten. Deze kwamen af fabriek pas in de W115. De motor is dus gereviseerd. Het ziet er van binnen goed uit, dat geeft vertrouwen.
IMG_2093.jpg
Onderzijde cilinders en zuigers, er zitten cilinderbussen in!
IMG_2093.jpg (81.38 KiB)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2068
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor Weizengelb » 27 jun 2018, 21:23

M121 motor eruit
IMG_2521.jpg
IMG_2521.jpg (144.72 KiB)

IMG_2523.jpg
IMG_2523.jpg (107.65 KiB)

koppeling passen met bak.jpg
Koppeling uitrichten. Makkelijker met een losse prise-as maar die had ik even niet bij de hand helaas.
koppeling passen met bak.jpg (128.32 KiB)


Voorweerstand1.jpg
voorweerstand op het schutbord zetten. gaten in de isolatie zitten er al voorgestanst, in het schutbord moest ik toch even boren
Voorweerstand1.jpg (136 KiB)


armaturen.jpg
kabels voor de voorgloeibewaker gemaakt
armaturen.jpg (80.48 KiB)

kabels.jpg
Kabels aan kontaktslot en start-gloeischakelaar
kabels.jpg (98.62 KiB)


Ook het wat verweerde bakeliet voor de voorruit meteen wat opgeschuurd met 1000 waterproof en daarna gepolijst met Commandant. Ziet er weer wat beter uit.
bakeliet schuren en polijsten.jpg
bakeliet schuren en polijsten.jpg (125.75 KiB)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2068
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor Weizengelb » 28 jun 2018, 22:53

Vandaag nieuwe voorgloeibewaker ontvangen. Ik had de oude helaas vernield en kon zo gauw geen andere vinden.

Was gelukkig nog te krijgen en niet eens zo heel erg duur.
Gloeibewaker nieuw.jpg
Gloeibewaker nieuw.jpg (56.75 KiB)

gloei ingebouwd.jpg
gloei ingebouwd.jpg (100.2 KiB)


Ook 20 liter Diesel gehaald (V-power), de start stop hendel op de injectiepomp zat vast en wilde niet in de stopstand. Waarschijnlijk wat verkleefd in de pomp. Het systeem dus even met diesel gevuld en doorgepomp en de pomp vol 5W olie geschud. Tikje met een kunststof hamertje en de hendel is weer los. (meteen maar een mooie ouderwetse Jerrycan gekocht)
Kraftstoff.jpg
Kraftstoff.jpg (108.92 KiB)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2068
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor wimada » 29 jun 2018, 06:41

Mooi Project Math :handgestures-thumbup:
Avatar gebruiker
wimada
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 24 aug 2008, 09:59
Roepnaam: Wim
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 380SEC 1983
W201 190 E 1.8 1993


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor Hans230CE » 29 jun 2018, 22:43

Math, :handgestures-thumbup: :handgestures-thumbup: , leuk topic
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8431
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam: Hans
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Renault Megane Cabrio full spec


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor JohndeWinger » 30 jun 2018, 00:19

Zal mij benieuwen hoe dat straks loopt Math :think:
Groeten van John uit het mooie Drentse Zuidwolde
Afbeelding
Mercedes Benz: The best or nothing
Avatar gebruiker
JohndeWinger
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1871
Geregistreerd: 22 nov 2005, 00:47
Woonplaats: Zuidwolde DR
Roepnaam: John
Type wagen: 230
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Jaren div W123ies gehad en een W124 260E maar rij nu W202 C180 1998 en een W110 230/6 Heckflosse van 1967


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor Weizengelb » 30 jun 2018, 12:34

Hoi hoi,

John, als een tractor waarschijnlijk :grin:

Groeten, Math

Kijk, dit was mijn eerste auto. Ik had toen nog geen rijbewijs en mocht de auto even bij een oudoom neerzetten. Dat was een donkerrode diesel, vandaar dat ik naar precies zo´n auto terugverlang (heb deze foto laatst teruggevonden)
200D bij ome Jacob ~1991.jpg
200D bij ome Jacob ~1991.jpg (282.16 KiB)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2068
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor Patrick1 » 30 jun 2018, 20:06

Erg leuk om te volgen!
En een filmpje plaatsen als hij draaid hè! :grin:
Avatar gebruiker
Patrick1
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 13 apr 2015, 18:07
Roepnaam: Patrick
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 420SE
W126 500SEC
Brandweer 409LF
W115 240D

Gehad: W201 2.5D
W201 2.0E


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor Weizengelb » 02 jul 2018, 20:16

Zal zeker een filmpje maken als hij loopt!

Vandaag de dynamo op de motor gemonteerd en daarna de motor in de auto.
dynamosIMG_2614.jpg
Even de poeli eraf om beter schoon te kunnen maken (wilde de nieuw verzinkte poeli erop zetten maar deze is toch anders en zit vast op de waaierschijf). De dynamo van de benzinemotor ziet er nog goed uit, de lagers zijn geruisloos en hij deed het ook goed. Ik zet deze dus maar even terug.
dynamosIMG_2614.jpg (107.28 KiB)

dynamos 2619.jpg
Verzinkt spul op mijn reserve dynamo gezet. Hier heb ik destijds nieuwe koolborstels en lagers in gezet.
dynamos 2619.jpg (142.71 KiB)


IMG_2671.jpg
IMG_2671.jpg (127.16 KiB)


IMG_2674.jpg
IMG_2674.jpg (124.03 KiB)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2068
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor John57 » 02 jul 2018, 23:23

mooi he? zoveel ruimte onder de kap :-)
gr john 57
John57
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 780
Geregistreerd: 11 nov 2011, 00:18
Woonplaats: Noord Holland
Roepnaam: John
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Nissan Patrol 3.3 LWB 4x4 1984
VW Polo


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor Semrick » 03 jul 2018, 19:59

Mooi projectje.. ZIet er uit als nieuw.. ;-)
Groeten,

Eric
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 3956
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam: Eric
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 300E 1987


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor Weizengelb » 11 jul 2018, 21:52

Hallo allemaal,

Inmiddels toch ook maar een gereviseerde startmotor erbij gekocht. De oude zag er niet uit (en was ook niet helemaal de goede, en die van de W115 zijn toch anders (had ik even niet gezien).
IMG_2705.jpg
IMG_2705.jpg (130.1 KiB)

IMG_2708.jpg
IMG_2708.jpg (100.22 KiB)


Inmiddels wel een luchtfilter gevonden, de man waar ik de motor van heb gekocht heeft hem teruggevonden.
oliebadlfwim.JPG
oliebadlfwim.JPG (223.6 KiB)


Helaas start de Motor niet. Heeft toch wat lang droog gestaan denk ik... ik ben bang dat de plunjers in de injectiepomp vastzitten :-o

We prutsen verder..
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2068
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor Weizengelb » 23 jul 2018, 23:12

Nou, ik zat intussen wat te balen en het spul eerst maar eens laten weken in de injectiereiniger.

Maar voorlopig geen succes. Vanavond toch maar de aansluitingen op de pomp eruit gedraaid.

Uit de 1e en 3e aansluiting kwam helemaal niets. Bij deze 2 zat dan ook het drukventieltje helemaal vast en moest met een tang uit de houder getrokken worden. Daarna schoon en gangbaar gemaakt natuurlijk.

Ook stonden inderdaad alle plunjertjes praktisch helemaal omhoog. Ik heb ze met een kunststof hamer en doorslag (met gevoel) losgetikt.

Daarna met ingedraaide aansluitingen eerst met een ratel en daarna op de startmotor rondgedraaid. Uit alle 4 komt n diesel :handgestures-thumbup:

Ook voorzichtig de hendel aan de pomp wat bewogen om te zien of de plunjers draaien. Dat doen ze gelukkig. Was wel even bang dat de cylindertjes daarbij kunnen verdraaien (omdat ze niet vastgehouden worden door het aansluitstuk).

Morgen maar weer eens verder.

Groeten, Math
IMG_2839.jpg
cyl1 geen koper ringetje aanwezig...
IMG_2839.jpg (88.7 KiB)

IMG_2849.jpg
geen koper ringetje en houdertje van ventiel andersom
IMG_2849.jpg (84.92 KiB)

IMG_2850.jpg
plunjers blijven omhoog hangen in de pomp
IMG_2850.jpg (95.27 KiB)

IMG_2851.jpg
hamer en doorslag...
IMG_2851.jpg (109.11 KiB)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2068
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor johnprins12 » 24 jul 2018, 11:45

Leuk project, zal best goed komen.
Succes dr mee
Groeten John Prins
Avatar gebruiker
johnprins12
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 28 maart 2015, 12:09
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam: John
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 320 CDI 2008


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor Weizengelb » 25 jul 2018, 17:06

Hij rijdt!

Net een proefritje gemaakt.Helaas is het net wat druk op de weg (rond 17h) dus maar weer naar huis. Misschien vanavond even een langere rit.

Er lekte wat diesel dus ik heb 1 inspuitleiding wat vaster gedraaid. Oliedruk warm 1,25 bar (niet erg hoog), rook valt erg mee.

Eerst maar eens wat km maken.

Groeten, Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2068
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor Luke » 25 jul 2018, 20:37

Leuk uitgebreid project, goed nieuws dus!

Opzich is dat niet een heel gekke oliedruk voor een warm blok. Ik neem aan bij stationair? Wat voor olie zit erin? Met het warme weer wordt alles wat warmer en dus wat dunner. Zelf zit in warm vaak net onder de 2 bar in mijn W123 200D.
Avatar gebruiker
Luke
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 157
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Toyota Carina E 2.0 GLI


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor Weizengelb » 01 aug 2018, 20:08

Hoi Luke,

Er zit 14W40 in. Het is ook wel warm deze dagen maar toch ben ik een iets hogere oliedruk gewend.
Enfin, het werkt, en hij rookt niet. Ik zal er de volgende keer wat 20W bijschudden.

Vandaag weer even wezen toeren.
Groeten, Math
IMG_2892klein.jpg
IMG_2892klein.jpg (161.38 KiB)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2068
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor RD500sec » 01 aug 2018, 21:24

Ik ben het met je eens wat betreft de oliedruk.
Je kunt kijken of er een overdrukventiel blijft hangen, je filter zul je vervangen hebben. Neem ik aan.
Heb je geen lekkage op de leiding naar de drukmeter?
En de o-ringen in het filter en onder het filterdeksel, heel en de juiste diameter?
Experimenteren met olie kan, 20W50 zal iets uitmaken, verwacht geen wonderen.
10W60 is ook nog een optie, is koud niet zo dik, dus begint snel te smeren en is warm nog wat dikker.
Neem ook de oliepomp onder de loep, en de zuigbuis, lekt de zuigbuis, heb je stationair ook een lage druk, een versleten pomp dito.
Is dat het niet, kom je bij de lagers uit, hoofdlagers, drijfstanglagers.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor Weizengelb » 05 aug 2018, 15:36

Hoi Richard,

Ja er zit een nieuw filter in. Ook het hoofdfilter heb ik dit maal eens vernieuwd.
IMG_2098.jpg
zeef schoonmaken
IMG_2098.jpg (152.82 KiB)

IMG_2099.jpg
oliepomp niet uitgebouwd, alleen alles schoongemaakt
IMG_2099.jpg (108.84 KiB)

hoofdfilter.jpg
hoofdfilter.jpg (65.29 KiB)


Bij koude motor is de druk wel 3 bar, maar bij warme olie zakt hij stationair naar 1,25 bar en bij lage toeren komt hij ook niet meteen naar de 3 bar.

Denk dat het blok wel goed gereviseerd is maar misschien toch ergens wat lagerspeling of iets anders. Er komt in elk geval zeer weinig rook uit de uitlaat, dat is dan weer wel een goed teken :)
IMG_2093.jpg
Krukas en cilinders
IMG_2093.jpg (81.38 KiB)


Groeten, Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2068
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor RD500sec » 05 aug 2018, 20:16

Wat weet je van het blok?
Wanneer is het gereviseerd, hoeveel km is er daar na mee gereden?
Waarschijnlijk zijn het vraagtekens.

Ik heb meegemaakt dat een net gereviseerd blok, door mij ingebouwt en in gebruik genomen, een lage oliedruk had, met name stationair, de kleppentrein piepte door metaal op metaal contact.
Bleek dat de krukas was geslepen en er standaard lagers in waren gekomen in plaats van overmaat.
Het is netjes opgelost door het revisiebedrijf, zij hebben het blok uitgebouwt, de juiste lagers geplaatst en het blok weer ingebouwt. Daarna was het goed.
Het blijkt maar weer dat het gewoon mensenwerk is...

Ik zou toch boven water proberen te krijgen waar de fout zit.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee

Volgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten