MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 okt 2018, 19:45

W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Hier kun je alles posten omtrent je eigen Mercedes Heckflosse, Ponton, Pagode, en ouder wat niet in een ander forum past.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor RD500sec » 04 maart 2018, 12:49

Kijk eens op https://www.lima-shop.de/site/, daar vind je onderdelen voor dynamo’s.
Lagers met c3 klasssificatie, speciaal voor dyamo’s.
Interne en externe regelaars (19,95 ex verzenden)
Sleepringen
Losse koolborstels
Koolborstelhouders, etc.

Maar ook compleet ggereviseerde dynamo’s
Nadeel zijn de vrij hoge verzendkosten.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 440
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Tommy_220 » 05 maart 2018, 22:26

Is zo'n originele dynamo misschien nog ergens te koop in goede staat? Want ik vind het inderdaad mooi om hem origineel te houden. Ik heb nog een nieuwe Hella spanningsregelaar liggen.

Trouwens heb ik het laadcontrole lampje vervangen, dat doet het nu weer als ik het contact aan zet. Maar nog niet gestart, want ik weet niet of het nieuwe lampje dat overleeft met die hoge spanning. Of zou een kapot lampje juist gezorgd kunnen hebben dat er eerst te veel spanning was en toen te weinig, terwijl ik met dezelfde snelheid op de snelweg reed?
(het viel me toen op dat de verwarming ineens zachter ging blazen en toen zag ik dat het voltage was gevallen van 16 naar 13 volt)

Ook ben ik benieuwd of de dynamo van een Golf 1 past, want daar heb ik nog een (waarschijnlijk) goede Bosch van liggen die misschien even als tijdelijke oplossing zou kunnen dienen tot ik de juiste gevonden heb.
Tommy_220
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 sep 2017, 22:20
Woonplaats: Westland
Roepnaam: Tommy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb een roomwitte Mercedes-Benz 220 Automatic uit 1972.


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor RD500sec » 06 maart 2018, 01:54

Is zo'n originele dynamo misschien nog ergens te koop in goede staat? Want ik vind het inderdaad mooi om hem origineel te houden


Ehh, kijk eens in de post boven die van jou?
Of hier, https://www.atp-autoteile.de/de/product ... ator/v-392
Weet je zeker dat je nu een dynamo hebt met ingebouwde regelaar?
Waar is je oude dynamo gebleven, die op het “oude” blok zat?
Kun je een foto plaatsen van de achterkant van de dynamo?
Volgens mij weet je nog niet zeker dat het probleem in de dynamo zit?
Het is niet erg waarschijnlijk dat de dynamo van een Golf1 past op je Benz, de Golf1 had bij mijn weten een ingebouwde regelaar en de bevestigingspunten zijn anders.
Waarom start je de auto niet en meet de spaning met de nieuwe regelaar, een te hoge spanning ligt eerder aan de regelaar dan aan de dynamo.
Je hebt het lampje vervangen voor een 2 Watt lamje?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 440
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Tommy_220 » 06 maart 2018, 23:03

De spanningsregelaar is vorige week al vervangen, dit hielp helaas niet.

Die nieuwe dynamo ziet er prima uit. Trouwens kon ik met dat artikelnummer ook deze vinden, op een Nederlandse site:
https://www.autodoc.nl/eurotec/7545266

Het lampje wat erin zat was 3 watt, dus ik heb een 3 watt lampje teruggeplaatst.

Jammer dat de Golf dynamo niet kan passen.

Ik ga de huidige dynamo morgen loshalen, dan is hij beter te zien. Ook meet ik dan de draden door om te kijken of de externe spanningsregelaar nog ergens aan vast zit. De originele dynamo is helaas blijven hangen aan mijn oude motorblok, ik ga proberen om die terug te krijgen. Lukt dit niet, lijkt bestellen mij de logische optie. Dan zijn dynamo, lampje en spanningsregelaar nieuw.

Laten reviseren doe ik liever niet, aangezien vervangen stukken goedkoper is.
Tommy_220
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 sep 2017, 22:20
Woonplaats: Westland
Roepnaam: Tommy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb een roomwitte Mercedes-Benz 220 Automatic uit 1972.


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor RD500sec » 07 maart 2018, 12:45

De originele dynamo is helaas blijven hangen aan mijn oude motorblok, ik ga proberen om die terug te krijgen.


Je garage heeft in mijn ogen geen goed werk geleverd, na het vervangen van het motorblok is niet goed getest of alles werkt, je hebt toch wel garantie op de klus?
Een dynamo kan er prachtig uitzien aan de buitenkant, de binnenkant is belangrijker. :cheer:

Kijk ook de stekkers na of ze goed contactmaken met de terminals op de dynamo.
Een 3 Watt lampje wordt over het algemeen gebruikt bij 24 volt systemen, Mercedes lijkt ze ook bij 12 volt te gebruiken.

Laten reviseren doe ik liever niet, aangezien vervangen stukken goedkoper is.

Je weet wat er gezegd wordt van goedkoop, toch?
Mijn eraring met deze nieuwe laat ik zeggen merkloze dynamo’s is niet zo goed, onder belasting stort de spanning vaak in of de laadstroom wordt niet gehaald. Net na de garantie ben je weer aan een nieuwe toe. (Zelf) reviseren van een originele Bosch is een beter alternatief.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 440
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Jensenbenz » 07 maart 2018, 16:18

Ik heb niet het hele verhaal uit het hoofd geleerd, maar één ding viel me op: het controlelampje! Als ik me goed herinner dient dat lampje ervoor om de dynamo op gang te brengen, maw geen lampje = niet opladen. Zou me niet verbazen als alles weer werkt met het nieuwe lampje........
Jensenbenz
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 dec 2017, 22:10
Roepnaam: Pierre
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: ander type staat voor W111 Coupé 250se van 1967. Daarnaast is er nog een Jensen Interceptor van 1972 en een Toyota Supra van 1986


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Tommy_220 » 07 maart 2018, 16:45

De dynamo is nu los. Het blijkt inderdaad wel het oude type te zijn, alleen is de connector afgebroken, waardoor de spanningsregelaar niet meer verbonden was (of kan worden). Het was trouwens een (door Bosch gereviseerde) 0 120 400 606 611 K1 14V 35A 20.

Er is nu een (volgens de verkoper nieuwe) Bosch 0986030160 onderweg hierheen. Van wat ik kon vinden zou dat type ook moeten passen.

Wel lijkt die de platte connectors naar de spanningsregelaar te hebben ipv de ronde, maar de stekker met de ronde pinnen was ook niet goed meer, dus dat komt juist wel mooi uit.
Tommy_220
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 sep 2017, 22:20
Woonplaats: Westland
Roepnaam: Tommy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb een roomwitte Mercedes-Benz 220 Automatic uit 1972.


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Tommy_220 » 07 maart 2018, 16:54

Is er trouwens een manier om zo'n externe spanningsregelaar door te meten?
Want ik heb er een stel liggen en ben benieuwd welke ervan nog goed zijn. Dus of het zin heeft om ze te bewaren.

Natuurlijk plaats ik een nieuwe als die nieuwe dynamo er is, maar reserve zijn soms handig.
Tommy_220
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 sep 2017, 22:20
Woonplaats: Westland
Roepnaam: Tommy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb een roomwitte Mercedes-Benz 220 Automatic uit 1972.


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Tommy_220 » 09 maart 2018, 01:06

De nieuwe dynamo is binnen en hij past prima. De stekkertjes moet ik nog even aanpassen, maar het werd te laat.

Het was inderdaad een hele mooie nieuwe Bosch, met nog wat stof erop en een erg origineel uitziend zegelloodje met een kaartje eraan van de Bosch fabriek waar hij gemaakt was, door een montage gaatje. Ook de aansluitingen en het wieltje voor de snaar zien er nog ongebruikt uit en hij draait mooi soepel rond. Gezien de stickers en het zegel loodje, vermoed ik dat deze dynamo iets van 40 jaar ongebruikt op de plank heeft gelegen.

Benieuwd of hij net zo goed werkt als hij eruit ziet.
Tommy_220
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 sep 2017, 22:20
Woonplaats: Westland
Roepnaam: Tommy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb een roomwitte Mercedes-Benz 220 Automatic uit 1972.


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Weizengelb » 12 maart 2018, 20:06

Mooi dat je zon mooie nieuwe dynamo gevonden hebt!
Wil je niet wat fotos plaatsen van zulk moois ;-)

Groeten, Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2079
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor RD500sec » 12 maart 2018, 20:53

Is er trouwens een manier om zo'n externe spanningsregelaar door te meten?


Monteren en de accuspanning meten onder belasting zoals eerder aangegeven lijkt mij het meest simpele.
De spanningsregelaars kunnen mechanisch zijn of electonisch, in het eerste geval is er “droog” nog wat te meten (al heb ik er geen gegevens van), in het tweede geval is uittesten de beste remedie.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 440
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Tommy_220 » 14 maart 2018, 22:18

De nieuwe dynamo doet het prima. Ik heb nog even getest, maar de oude spanningsregelaar was ook stuk. Met beide nieuw erin geeft hij netjes 14.0 volt, ongeacht het toerental.

Alleen bij stationair in D, met voet op de rem, wordt het 13.6 volt, daar draait hij kennelijk net te langzaam voor de volledige laadspanning.

En zoals gevraagd, hierbij een foto van de NOS Bosch 0986030160. Helaas heb ik geen foto gemaakt hoe mooi hij uit de doos kwam, maar ingebouwd en met het loodje los erop is denk ik al een goede indruk te krijgen hoe netjes & origineel deze dynamo is. De minimale slijtage (glanzend stukje) op het snaarwiel is natuurlijk van de proefrit.

Trouwens, ik heb een defecte en de nieuwe Beru GER024 spanningsregelaar gemeten en het verschil gevonden. Bij de goede niet aangesloten spanningsregelaar is de weerstand tussen D+ en DF oneindig, terwijl deze bij een defecte 0 is.


In elk geval kan ik nu weer genieten van mijn mooie witte 220 automatic, wat ik morgen natuurlijk gelijk ga doen.

Iedereen bedankt voor het meedenken en voor de nuttige tips.
Bijlagen
nieuwe_dynamo_mb220.jpg
Mijn nieuwe dynamo
nieuwe_dynamo_mb220.jpg (421.22 KiB)
Tommy_220
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 sep 2017, 22:20
Woonplaats: Westland
Roepnaam: Tommy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb een roomwitte Mercedes-Benz 220 Automatic uit 1972.


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor RD500sec » 15 maart 2018, 12:35

Mooi dat het gelukt is allemaal.

Je omschrijft de dynamo als NOS, dat is niet helemaal juist, volgens het label gaat het om een ruildeel, een door Bosch gereviseerd exemplaar. Hier zijn sleepringen, lagers en koolborstels vervangen en is de dynamo getest en goed bevonden :handgestures-thumbup:
Hij is letterlijk zo goed als nieuw, en klaar voor een tweede leven. In jouw 220 :auto-swerve:

Over de test van de spanningsregelaars, 0 ohm is sluiting, dat wil je niet zien tussen 2 aansluitingen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 440
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee

Vorige

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast