MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 jun 2018, 17:56

W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Hier kun je alles posten omtrent je eigen Mercedes Heckflosse, Ponton, Pagode, en ouder wat niet in een ander forum past.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Tommy_220 » 28 sep 2017, 23:25

Mijn W115 220 rijdt nog steeds heerlijk, maar hij geeft koud wat blauwe rook. Ook is de compressie van de laatste cylinder wat lager dan de rest, waardoor hij onrustig stationair loopt. Terwijl de kleppen goed staan. Verder is er noemenswaardig olie verbruik.

Mijn vermoeden is dat dit blok zeker al diverse tonnen op gas gelopen heeft. Want die gasinstallatie kwam er al rond 1980 in. En dat zowel de kleppen als de zuigerveren aandacht nodig hebben. Revisie kan een optie zijn, echter, mijn vrees is dat dit zal tegenvallen bij een blok met zoveel kilometers.

Daarom dacht ik eraan om een ruilmotorblok te laten plaatsen met veel minder kilometers, wat past op mijn automaat.

Wie heeft zo'n motorblok in goede staat liggen en is bereid om dit voor een redelijke prijs in te bouwen?

Dit mag een 200, een 220 of een 230/4 zijn, het gaat mij erom dat het blok goed is en netjes past in mijn W115. Ik ben zeker bereid om te helpen, maar heb zelf de ruimte, het gereedschap en de ervaring nog niet om een motorblok te wisselen. Overigens, als je liever hebt dat ik alleen kijk of dingen aangeef is ook prima, net wat je zelf handig vind.

Ik woon zelf in Zuid-Holland, maar ben eventueel bereid om een stuk te rijden voor een goed adres.
Bijlagen
vooraanzicht_k.jpg
vooraanzicht_k.jpg (608.42 KiB)
Tommy_220
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 sep 2017, 22:20
Woonplaats: Westland
Roepnaam: Tommy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb een roomwitte Mercedes-Benz 220 Automatic uit 1972.


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Toontje » 29 sep 2017, 09:11

hoi hoi als je op facebook zit zoek je maar naar freubelpaleis
daar zie je mijn werkjes en zaterdag is er een sleutel dag in heinkenszand nabij goes .
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 9647
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: 's-Heerarendskerke (Zeeland)
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Tommy_220 » 29 sep 2017, 21:08

Hallo Toontje,

Je projecten zijn altijd leuk om te volgen. Vooral die met een Ster. Ook een aangenaam toeval dat we bijna dezelfde roomwitte /8 hebben. Hoewel de jouwe natuurlijk in betere staat is.

Maar omdat je in dit topic reageert: Zou je eventueel een goed blok te koop hebben? En zou je eventueel bereid zijn om mij te helpen met de inbouw?
Tommy_220
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 sep 2017, 22:20
Woonplaats: Westland
Roepnaam: Tommy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb een roomwitte Mercedes-Benz 220 Automatic uit 1972.


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor drieske » 30 sep 2017, 13:52

:idea: Al eens geïnformeerd wat een revisie moet doen. Een goed adres is dan Keizer Motorenrevisie Doetinchem, deze zijn gespecialiseerd in Mercedes-Benz motoren. Op z'n manier houd de alles wel origineel en dat is weer gunstig voor de waarde in de toekomst. :whistle:
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor RD500sec » 30 sep 2017, 14:43

Daar wil ik mij bij aansluiten, de jongste M115 is toch al 37 jaar, en geen 220.
Een donor vinden met een lage km stand is nog wel te doen, maar de sluitende historie erbij vinden wordt vaak een stuk lastiger.
Daarme geef je geld uit met een onzeker resultaat.

Voordat je gaat reviseren kan je de motor (laten) testen om zo een inschatting te kunnen maken van de te verwachtte werkzaamheden.
Met een cillinder lektest en een compressietest kom je een heel eind, de oliedruk kan je nu al aflezen.
Reviseren is het overwegen waard.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 362
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Tommy_220 » 01 okt 2017, 19:46

Wat zouden de kosten ongeveer zijn van een revisie?

En het blok is nu al niet origineel meer. Logisch, want hij rijdt al iets van 40 jaar op gas, dus het zou zomaar kunnen dat het klokje al een keer of 8 rond ging.
Tommy_220
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 sep 2017, 22:20
Woonplaats: Westland
Roepnaam: Tommy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb een roomwitte Mercedes-Benz 220 Automatic uit 1972.


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Tommy_220 » 01 okt 2017, 21:25

Zou de jongere M102 200 trouwens ook zonder meer in de W115 passen? Omdat die net als de M115 in de W123 geleverd werd. Of kreeg de W123 daarvoor een heel andere motorophanging en versnellingsbak?

Want een M102 heeft dacht ik zelfstellende kleppen, waardoor hij nooit met verkeerde klepspeling gereden kan hebben. En hij heeft hetzelfde vermogen als een M115 230, dus wat dat betreft past hij prima bij de wagen.
Tommy_220
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 sep 2017, 22:20
Woonplaats: Westland
Roepnaam: Tommy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb een roomwitte Mercedes-Benz 220 Automatic uit 1972.


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Toontje » 02 okt 2017, 07:05

hoi hoi nee blok heb ik niet te liggen maar inbouwen kan wel ik reken redelijke prijzen en als je het zelf kan hier in de loods kun je gewoon brug huren gereeds schap is er dag brug huren is 35 euro all in en als ik moet helpen dan reken ik daar een bedragje voor dag brug huur is 35 euro
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 9647
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: 's-Heerarendskerke (Zeeland)
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Wiebren240D » 02 okt 2017, 15:30

Hoi

een M102 moter met carburateur gaat wel passen ik denk zelf motersteunen maken.
maar ik heb nog een goeie M115 moter staan is een 230-4 met versnelling bak is een moter uit 1979 of 1980
alleen het carter ombouwen en jou moter steunen eraan denk ik

wens je suc6 met het herstel
met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3927
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam: Wiebren
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 3x W115 1x W116 1x W123


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Weizengelb » 02 okt 2017, 17:10

De M102 motor is een heel ander blok. Alles is passend te maken maar dat zal wat meer werk zijn. Zeker moet je dan ook de versnellingsbak meewisselen. De M102 motoren hadden in elk geval tot 1985 ook geen zelfstellende kleppen en een zwakke enkele distributieketting en een (te) klein oliefilter.

Een M115 is nog wel te vinden, evt. uit een W123 inderdaad.

Groeten, Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2034
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Tommy_220 » 02 okt 2017, 23:18

Hallo Wiebren,

Goed om te horen dat je nog een nette 230/4 hebt liggen. Zou je mij een PM willen sturen met waar het blok uitkomt, hoe je constateerde dat het blok goed is en de vraagprijs?

En zou je eventueel ook bereid zijn om het over te bouwen als ik daarheen kom?


Is het wisselen van een 230/4 met een andere 230/4 trouwens iets wat goed te doen in in 1 dag? Of is dat veel meer werk?

Want ik denk, labelen, loshalen, blok eruit takelen, blok erin takelen en alles weer vastzetten. Bij Kevers heb ik dat wel eens zien gebeuren en zo op het oog lijkt alles bij een W115 ook goed bereikbaar als hij op een brug staat.

De oliepan met pakking en aftapbout heb ik trouwens nog nieuw liggen, net als de pakking van de inlaat/uitlaat. Natuurlijk van goede Duitse kwaliteit.
Tommy_220
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 sep 2017, 22:20
Woonplaats: Westland
Roepnaam: Tommy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb een roomwitte Mercedes-Benz 220 Automatic uit 1972.


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Wiebren240D » 04 okt 2017, 15:24

Hoi Tommy

de moter komt uit een G-klasse maar deze meneer vond de moter te licht voor deze auto heeft er een V8 in gezet ik kwam het bij toeval tegen heb hem geholpen met wat adviezen en heb de moter horen draaien en op het eerste gezicht draait de moter goed en netjes rond.
maar ik ga 1 dezer dagen even de kleppen stellen en compressie meten dan weet ik hoe de moter is.
dan stuur ik je wel een pm

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3927
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam: Wiebren
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 3x W115 1x W116 1x W123


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Tommy_220 » 05 okt 2017, 20:59

Hallo Wiebren,

Dat klinkt prima. Ik ben benieuwd wat de compressie is.

Zou je bij het kleppen stellen ook even willen kijken hoeveel stelruimte de achterste 2 kleppen nog hebben? Want die slijten dacht ik het snelst.
Tommy_220
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 sep 2017, 22:20
Woonplaats: Westland
Roepnaam: Tommy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb een roomwitte Mercedes-Benz 220 Automatic uit 1972.


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Tommy_220 » 21 feb 2018, 14:29

Inmiddels zit er een ander motorblok in. Het hierboven genoemde blok was helaas al verkocht, maar Wiebren kon gelukkig nog aan een ander blok komen.

Dit blok doet het goed, hoewel het vermogen wel wat minder is dan van mijn vorige blok. Alleen de startmotor die eraanvastzat is helaas niet goed meer. En helaas heeft de monteur die het blok erin zette ervoor gekozen om die startmotor te laten zitten, zelfs hoewel hij al merkte dat die startmotor niet echt enthousiast meer was en de oude nog goede startmotor van mijn vorige blok wel aanwezig was.

Dit defect komt mogelijk door de schakelaar / bendix die erop zit, want of hij start met een ietswat laag toerental, of er is geen klik of niets. Tikken op de starter verhelpt dit dan weer een paar keer.
Ook valt het op dat de lampjes van het dashboard helemaal niet dimmen tijdens de keren dat de startmotor niets doet terwijl je de sleutel omdraait. Dus het lijkt er op dat hij dan helemaal geen stroom trekt.

Hoe vervang je zo'n startmotor? Of eventueel alleen de schakelaar erop? Want hij zit zo te zien zo diep weggestopt dat er ook andere dingen los moeten en hij lijkt aan de achterkant ook aan een motorsteun vast te zitten.


(ik heb al een nieuwe schakelaar en een goede gebruikte startmotor liggen)
Tommy_220
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 sep 2017, 22:20
Woonplaats: Westland
Roepnaam: Tommy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb een roomwitte Mercedes-Benz 220 Automatic uit 1972.


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Wiebren240D » 21 feb 2018, 17:14

Hoi Tommy

mooi dat het met de moter goed is gekomen.
a dat van de start moter is jammer blijft gebruikt spul en zijn slijtage delen.
die startmoter even vervangen nu de moter in de auto zit is niet een fijne klusje.
ik had de oude van de vorige moter er ook op gezet maar je weet van die startmoter ook niet hoelang die het nog goed blijft doen.
als de winter voorbij is maar een keer naar Sneek wil ik er wel een andere startmoter op zetten die ik zelf eerst wel even na ga kijken.

wens je veel plezier.
met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3927
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam: Wiebren
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 3x W115 1x W116 1x W123


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Tommy_220 » 01 maart 2018, 21:31

De nieuwe startmotor zit er nu gelukkig onder.

Met dank aan Toontje, die voor een schappelijke vergoeding geholpen heeft met deze grote en lastige klus.

Wel kwam er tijdens de rit naar Zeeland een ander probleem naar voren, namelijk dat er iets stuk is in of rond de dynamo. Er was te veel laadstroom. Bij Toontje nog even een nieuwe spanningsregelaar erin gezet, maar die hielp niet. Het lijkt erop dat er bij het wisselen van de motor een dynamo inkwam met ingebouwde spanningsregelaar, maar dat verder de losse spanningsregelaar er nog gewoon op zit. Op de terugweg stopte het laden geheel, dus het laatste stuk reed ik op de accu. Dat ging goed, maar het dynamo lampje in het dashboard is nu ook stuk. Mogelijk hield het laden op toen het lampje sneuvelde.

Nu de vraag, hoe krijg ik dit weer goed? Kan het kwaad als de spanningsregelaar erin zit tegelijk met een dynamo met ingebouwde regelaar? Deze dynamo heeft de stekker met 3 pinnen, is dat dezelfde die de dynamo zonder ingebouwde regelaar had? En is het logisch dat het lampje gewoon gesprongen is vanwege te veel stroom, zonder tijdens het rijden aan te gaan? Of zou dit niet in het lampje zitten?
Tommy_220
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 sep 2017, 22:20
Woonplaats: Westland
Roepnaam: Tommy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb een roomwitte Mercedes-Benz 220 Automatic uit 1972.


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Wiebren240D » 01 maart 2018, 22:20

+Hoi Tommy

hier moet je mee bezig en ik zeg meten is weten.
is niet echt gemakkelijk om hier op afstand een antwoord op te geven.

wens je suc6 met het herstel
met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3927
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam: Wiebren
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 3x W115 1x W116 1x W123


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor John57 » 02 maart 2018, 01:35

anders gewoon weer dynamo erop met losse regelaar
gr john
John57
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 11 nov 2011, 00:18
Woonplaats: Noord Holland
Roepnaam: John
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Nissan Patrol 3.3 LWB 4x4 1984
VW Polo


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor RD500sec » 03 maart 2018, 16:31

Kan het kwaad als de spanningsregelaar erin zit tegelijk met een dynamo met ingebouwde regelaar?


Ja, twee regelaars is als twee kapiteins op een schip, die gaan elkaar tegenwerken.

Het laadstroom lampje hoort 2 watt te zijn en zorgt voor de voorbekrachtiging van het veldstroomcircuit.
Door de voorbekrachtiging gaat de dynamo laden, waarna de dynamo zelf de bekrachtiging overneemt.
Met een defect lampje heb je geen voorbekrachtiging en zal de dynamo pas op een hoog toerental beginnen met laden, tenzij er nog meer defect is. Met een defect lampje houd het laden niet op, het begint veel later, of ook niet.

Met een dynamo met ingebouwde regelaar kun je eenvoudig de externe regelaar verwijderen, bedrading kan blijven zitten, of kun je verwijderen, zoals in je andere topic is aangegeven...

Mogelijk is er meer defect in de dynamo dan alleen de interne regelaar, deze zou je kunnen vervangen door een borstelhouder, koolborstels in houder zonder interne regelaar, dan kan met de externe regelaar toch deze dynamo dienst doen. Meet dan wel eerst de dynamo door of deze nog goed is, of laat dat doen en kijk of de rotorwikkeling, de drie statorwikkelingen de drie veldstroom diodes en de 6 laadstroom diodes nog goed zijn. Kijk ook of de sleepringen niet te ver zijn ingesleten.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 362
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W115 220 met veel km's, motorblok vervangen?

Berichtdoor Weizengelb » 04 maart 2018, 09:17

Hoi Tommy,

Ik zou ook gewoon eerst eens proberen je dynamo weer te repareren. Koolbosrtels en lagers vervangen kun je zelf.

Ga anders eens naar een Bosch service in jouw buurt, die kunnen de dynamo wel testen. Ze zullen je waarschijnlijk ook wel adviseren om een nieuwe dynamo te kopen (met interne regelaar), dan moet je inderdaad wat kabels veranderen.
Ik wilde dat niet en heb mijn dynamo opgeknapt.

Nieuwe externe regelaars zijn ook nog te koop, kosten wel 100 euro of zo.

Groeten, Math
DSC01434.JPG
DSC01434.JPG (106.33 KiB)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2034
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten