MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 11 apr 2021, 15:26

W116 steekassen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

W116 steekassen

Berichtdoor Simon1991 » 27 maart 2021, 17:31

Goedemiddag,

Ik ben inmiddels met de steekassen bezig van mijn W116 450se, hoezen zijn aan vervanging toe.

Bij demonteren kwam ik er achter dat de kruiskoppelingen ook niet helemaal meer nieuw zijn, dus overweeg om 2 compleet nieuwe assen aan te schaffen. Heeft iemand hier ervaring mee, hoe is kwaliteit? Iemand een tip voor een bepaald merk?

In de steekassen zit olie ipv vet, is dit wel de bedoeling? Lijkt mij dat er vet in moet?

Bij voorbaat dank.

Gr, simon
Avatar gebruiker
Simon1991
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 186
Geregistreerd: 20 maart 2012, 12:00
Roepnaam: Simon
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: USA W116 450SE, 1973


Re: W116 steekassen

Berichtdoor WJ15129 » 27 maart 2021, 21:24

Bij Mercedes doen ze er olie in, zal wel beter zijn :roll:
Kan ik me wel iets bij voorstellen. Vet gaat verharden als het ouder wordt en blijft (gedeeltelijk) in hoekjes zitten waar het niets meer doet. Olie blijft vloeibaar en blijft door het totale huis spoelen. Alleen bij een lek is olie in het nadeel, dan loopt alles weg.

NB in een differentieel doen ze ook geen vet :):
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 507
Geregistreerd: 03 maart 2010, 18:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam: Willem
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190D 1985


Re: W116 steekassen

Berichtdoor JantjeV8 » 29 maart 2021, 17:00

Maar vet wordt warm, daardoor wat smeuiger en dan is de homokineet voldoende gesmeerd, net als een wiellager. En doordat die hoezen maar met een klembandje om de as zitten, is vet net wat beter binnen te houden. Anders moet je met keerringen gaan werken in een behuizing.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4198
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: W116 steekassen

Berichtdoor JantjeV8 » 29 maart 2021, 17:02

WJ15129 schreef:Bij Mercedes doen ze er olie in, zal wel beter zijn :roll:
:


Weet je dat zeker? Ik heb ze enkel maar met vet gezien hoor. (Geen W116 ervaring) Ook bij de EPC wordt vet beschreven, geen olie.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4198
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: W116 steekassen

Berichtdoor MBreed » 29 maart 2021, 17:28

Zit origineel olie in. Volgens tabellenboek van Mercedes voor een 450SE 310g "Sterngelenköl" aan de binnenzijde en 230g aan de buitenzijde
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 529
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998 en W124 E220 Cabriolet 1996


Re: W116 steekassen

Berichtdoor JantjeV8 » 30 maart 2021, 07:21

Aha, oke, dat is nieuw voor mij. Een 116 heeft toch ook losse aandrijfassen tussen wiel en diff? De achteras is toch niet in geheel met los inschuifbare steekassen?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4198
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: W116 steekassen

Berichtdoor Wietse » 30 maart 2021, 09:37

volgens mij zijn die steekassen veel hetzelfde. W114 115 123 116 107. Ik heb ooit nieuwe hoezen gekocht bij de dealer en er zat vet bij een tupe, dat vet wordt vanzelf erg dun als het gebruikt wordt.
Over nieuwe steekassen heb ik wel eens hier gelezen dat ze niet altijd passen, ik zal gewoon gebruikt zoeken en er nieuwe hoezen over laten trekken met een tool dat de hoes ( aftermarket) open drukt zodat je over de kruiskoppeling kan.

die originele ashoezen heb ik dus ook nooit gebruikt, die zijn te stug en moet je op de Mercedes manier doen.
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 969
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979. W123 280TE 1979, , mini 1989, mini 1980,


Re: W116 steekassen

Berichtdoor RD500sec » 30 maart 2021, 10:59

Een vet bestaat uit een zeep en een olie.
De zeep is de drager van de olie, de olie komt vrij als smeermiddel als het vet warm wordt.
Als je stukjes hard vet tegenkomt, is dat de zeep waar de olie uit is.
De losse olie die je tegenkomt, kan olie zijn die uit het vet is vrijgekomen.
De samenstelling van de Sterngelenkoel ken ik niet, de naam doet vermoeden dat het geen vet is, maar een olie.(anders zou MB het wel Sterngelenkenfett genoemd hebben)
Eigenlijk vreemd, dat je bij een revisieset vet krijgt, terwijl er origineel olie in zit.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 880
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W116 steekassen

Berichtdoor MBreed » 30 maart 2021, 11:15

Het klopt dat ze je er tegenwoordig vet bijgeven, dat kan ook wel, maar er hoort origineel toch echt olie in. Ik weet dat Stolk in balkbrug het gereedschap heeft om de hoezen op de originele manier te vervangen. Het gereedschap kost een slordige 4000€ bij Mercedes. Dan moet je een hoop assen doen.
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 529
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998 en W124 E220 Cabriolet 1996


Re: W116 steekassen

Berichtdoor RD500sec » 30 maart 2021, 11:19

Dat valt net buiten de hobby :blink:
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 880
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W116 steekassen

Berichtdoor WJ15129 » 30 maart 2021, 11:23

Om even op de oorspronkelijke vraag terug te komen: "Bij demonteren kwam ik er achter dat de kruiskoppelingen ook niet helemaal meer nieuw zijn, dus overweeg om 2 compleet nieuwe assen aan te schaffen. Heeft iemand hier ervaring mee, hoe is kwaliteit? Iemand een tip voor een bepaald merk?"

Als de aandrijfassen allemaal gelijk zijn dan zou de volgende passen:

https://www.auto-onderdelen24.nl/skf/14899

Hier heb ik een jaar of zeven geleden twee van onder mijn 250 gezet.
Ze passen perfect, echt een kwestie van de oude eruit, de vulring overzetten van de oude naar de nieuwe in er nieuwe weer in.
Dit in tegenstelling van andere verhalen die ik hier wel eens gelezen heb over andere merken.
Wat de levensduur uiteindelijk zal zijn weet ik niet, maar een bij gebruikte originele is dit ook maar afwachten.
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 507
Geregistreerd: 03 maart 2010, 18:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam: Willem
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190D 1985


Re: W116 steekassen

Berichtdoor JantjeV8 » 30 maart 2021, 16:40

MBreed schreef:Het klopt dat ze je er tegenwoordig vet bijgeven, dat kan ook wel, maar er hoort origineel toch echt olie in. Ik weet dat Stolk in balkbrug het gereedschap heeft om de hoezen op de originele manier te vervangen. Het gereedschap kost een slordige 4000€ bij Mercedes. Dan moet je een hoop assen doen.


Huh??
Origineel is met een eenvoudig bankschroefje prima te doen hoor. Het oude blik verwijderen, komt niet zo nauw. Dan kun je de as verder uit elkaar tikken. Reinigen en omgekeerd opbouwen. Dat nieuwe blikje omfelsen stelt niks voor.
Maar als je aslichamen ingeslagen zijn, blijven de kogels speling houden, of 'harde' draaipunten hebben en schiet je er niks mee op.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4198
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: W116 steekassen

Berichtdoor MBreed » 30 maart 2021, 16:58

Om het felsen netjes en gelijkmatig te doen, heb je het originele gereedschap nodig, dan kan je ook alles vastzetten op de goede plek. Als je zelf aan het hobbyen bent, kan ik me er iets bij voorstellen dat je het zo doet, maar professioneel is net K, om het met de hand te doen. Het wordt gewoon niet zo mooi als met het originele felsgereedschap.

Die assen van SKF zien er overigens netjes uit.
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 529
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998 en W124 E220 Cabriolet 1996


Re: W116 steekassen

Berichtdoor Wietse » 03 apr 2021, 21:07

skf is qua lagers een topmerk, dus dan zal dit ook wel zijn. Je moet wel goed op onderdeel nummer kijken bij autodoc enz, want ze hebben het niet altijd goed op de website staan. Als je goed bij specificaties kijkt en je eigen steekas op meet dan kun je het een en ander controleren.

Ik zie dus bij de geschikte modellen alleen benzine uitvoeringen staan van de W114 W123 w107, geen diesels
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 969
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979. W123 280TE 1979, , mini 1989, mini 1980,


Re: W116 steekassen

Berichtdoor Simon1991 » 10 apr 2021, 20:33

Bedankt voor jullie tips! Ik had nog nooit een steekas uit elkaar gehaald (W116 heeft inderdaad al steekassen, net als de W123/W126 etc.) dus was in de eerste instantie verbaast dat er olie uit kwam. Vet of olie hebben beide hun voor- en nadelen, grootse voordeel van de olie lijkt mij dat de smerende werking optimaal is, mits je natuurlijk niet de olie verliest.. :roll:

Bij nader inzien was de slijtage van de assen verwaarloosbaar te noemen, je voelt ook totaal geen speling tijdens draaien en kantelen. Om die reden er toch voor gekozen om de assen te reviseren, ik vond het sonde om deze oerdegelijke steekassen al af te schrijven. Daarbij wil ik de assen omgekeerd terug bouwen, dus de rechter as links en visa versa. Op die manier worden de lager contactvlakken benut die normaal alleen bij achteruitrijden worden belast, ik zie zelf geen reden waarom dit niet zou kunnen?

Omdat ik er voor kies om toch weer olie te gaan gebruiken voor de smering, wou ik wel degelijke ashoezen monteren. De hoezen die je met een ashoesspreider monteert, zijn veel dunner en dus kwetsbaarder. Om deze hoezen te kunnen monteren moet wel één van de kruiskoppeling gedemonteerd worden van de as, zodat de hoezen over de as geschoven kunnen worden. De kruiskoppeling kan alleen gedemonteerd worden door de stalen behuizing te verwijderen, deze is dicht gefelst, dus kan alleen verwijderd worden door deze open de slijpen. Zodra dit gebeurd is kan de kruiskoppeling uit elkaar worden genomen en daarna moet de kruiskopping nog van de as worden geperst. Dit heb ik zelf met een pullytrekker gedaan, maar zou ook moeten lukken met een flinke hamer en doorslag (eventueel een beetje warm stoken). Voor de zekerheid heb ik de positie van de kruiskoppeling op de as gemarkeerd voor demontage, om zeker te zijn dat deze in de zelfde positie terug wordt geplaatst. Geen idee of dit noodzakelijk is, maar leek mij verstandig i.v.m. onbalans..

Toen alles uit elkaar lag meteen even alles netjes schoon en fris gemaakt en na het monteren van de hoezen het hele spul weer in elkaar gebouwd. Inderdaad is het dan even pielen om de nieuwe stalen behuizingsdelen terug in elkaar te felsen. Dit moet nauwkeurig gebeuren, om lekkages op de felsrand te vermijden. Zeker bij gebruik van olie als smeermiddel is deze felsrand natuurlijk kritisch. Het dicht felsen van de nieuwe stalen verhuizingen was even tobben, maar met een dosis geduld en de nodige improvisatie toch weer gelukt. Dat sheelt weer een tooltje van €4000..
Nu alleen nog even de juiste olie aanschaffen en een paar fatsoenlijk ashoesklemmen (i.p.v. slangklemmen) en dan kunnen deze assen er weer tegenaan. 8-)

IMG_8772.JPG
IMG_8772.JPG (2.43 MiB)


IMG_8773.JPG
IMG_8773.JPG (2.4 MiB)


IMG_8774.JPG
IMG_8774.JPG (2.84 MiB)


IMG_8781.JPG
IMG_8781.JPG (2.72 MiB)


IMG_8782.JPG
IMG_8782.JPG (2.74 MiB)


IMG_8777.JPG
IMG_8777.JPG (2.49 MiB)


IMG_8783.JPG
IMG_8783.JPG (2.53 MiB)




Groeten Simon
Avatar gebruiker
Simon1991
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 186
Geregistreerd: 20 maart 2012, 12:00
Roepnaam: Simon
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: USA W116 450SE, 1973


Re: W116 steekassen

Berichtdoor John.M » 10 apr 2021, 20:56

Dank Simon, ik wil dit bij mijn W116 komende winter ook gaan doen :handgestures-thumbup:
Avatar gebruiker
John.M
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, SLK 230 Kompressor en een W169 A160


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 6 gasten