MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 07 dec 2019, 19:53

W123 230 '76 MBreed

Post hier alle updates van je auto, van bougie (of gloeier) wissel tot aan een project.
Project afgerond, zet dan een link in je logboek!
Gewoon showen mag ook natuurlijk.

Moderator: Bram Jansen

Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor Hans230CE » 28 feb 2019, 14:32

Luke schreef:Ik wist trouwens niet dat vroege W123's van inferieur oost-duits staal werden gemaakt. Iemand een idee tot wanneer dit gebruikt is door MB?


En gezien de Benzen tot ver in de jaren 2000 roesten vanaf je enige beschadiging had waar je niets aan deed ....:woohoo:
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8557
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam: Hans
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Renault Megane Cabrio full spec


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor MBreed » 14 jun 2019, 22:02

Precies over een maand ga ik weer een mooie lange reis maken naar Oostenrijk en Italië met de W123 230, dus het wordt hoog tijd om de auto klaar te gaan maken en bepaalde zaken aan te pakken die altijd nog moesten gebeuren. Ik ga overigens ook een reisverslag doen als hier interesse voor is. Ik heb gemerkt dat er namelijk sinds mijn reportage over pech in Oostenrijk (een jaar geleden) niemand hier meer iets heeft toegevoegd, dus ik weet niet of het zin heeft.

De volgende zaken worden aangepakt:

-Repareren van het waterpomphuis. De waterpomp zit nog altijd met één boutje minder vast sinds het drama in Oostenrijk. Mijn excessieve gebruik van loctite heeft kennelijk gewerkt.
-Vervangen vlotterkamer carburateur. Deze is lek, waardoor er kleine hoeveelheden benzine lekken. Daarnaast ook bijstellen van de afstelling.
-4 nieuwe banden (Vredestein Sprint Classic met wangbescherming. Een wat duurdere band met ongeveer 95€ p.s., maar het profiel is precies waar de auto in 1976 op geleverd zou zijn en dat is het voor mij waard.)
-Schoonmaken/vervangen tankvlotter
-repareren achterruitverwarming. 2 lijnen zijn doorbroken.
-Inbouwen originele NOS armsteun (precies in de goede uitvoering MB-Tex Moosgroen)
-Vervangen raamgeleiders tegen windgeruis, ook deurrubbers voorzijde(NOS gevonden, dus die moeten passen)
-Eventueel vervangen radiateur. Heb vorig jaar gemerkt dat als ik na een lang stuk rijden in de file kom dat de temperatuur aardig oploopt. Misschien dat een nieuwe radiateur de oplossing is. Is nog de eerste dus hij kan vanbinnen natuurlijk deels dichtgeslibd zijn.
-Grote beurt + Kleppen stellen
-Vervangen middendemper, deze lekt namelijk en ligt ook los in de huls.
-Vervangen kabel van remklauw naar motorruimte voor slijtage-indicatie. De huls is helemaal vergaan.
-Centrale vergrendeling lekt sinds kort ergens, ga ik ook nakijken
-Repareren mechaniek dashboardkastje. Hij sluit niet meer uit zichzelf. Waarschijnlijk de veer gebroken.
-inbouwen nieuwe luidsprekers (Komt in Becker topic, ben wat laat :oops: )
-Grote poets en schoonmaakbeurt

Ik houd jullie op de hoogte met een mooi geïllustreerd verslag!
Laatst bijgewerkt door MBreed op 14 jun 2019, 22:23, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
MBreed
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 400
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor denman1710 » 14 jun 2019, 22:09

Wordt een nog mooier ding met de puntjes op de "i".
Avatar gebruiker
denman1710
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 07 jan 2019, 20:18
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 - 200 - W220 S350 - W201 190E


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor MBreed » 14 jun 2019, 22:23

Voor de toekomst heb ik nog een groter plan. Ik wil minder met deze auto gaan rijden. Ga binnen nu en een paar maanden een W124 of W202 kopen om in ieder geval gedurende de winter en misschien ook komende in te rijden). Deze winter ga ik de hele voorkant aanpakken. Motor haal ik eruit en die word in nieuwstaat gebracht, passiveren, spuiten etc. Motorruimte, linker zijkant en paravan worden ontroest en opnieuw gespoten. De linkerkant is ooit een keer heel slecht gespoten en de lak is dun en wordt heel snel dof. Daarnaast is het linker spatbord (imitatie) van binnen niet behandeld en roest ondertussen behoorlijk. Hier heb ik al een originele vervanging voor. De voorwielophanging krijgt dezelfde bewerking als de motor. Vernieuwen en opknappen. Dan winter 2020-2021 de achterkant. Na deze projecten is hij in concoursstaat. Dan echt alleen nog voor de zomer.
Avatar gebruiker
MBreed
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 400
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor MB280E » 15 jun 2019, 01:13

Mooie werken in het voorruitzicht. :handgestures-thumbup:
Ben wel benieuwd naar uw ervaring met die nieuwe banden.
Welke bandenmaat heeft u besteld?
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1737
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: R107 560SL 1985
S124 300TD Turbo 1986


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor MBreed » 15 jun 2019, 09:43

Bandenmaat 175 R14 88H. De maat die eronder hoort bij een 230.

Een 280E of 280 is natuurlijk origineel geleverd op 195 R14 70H.

Mijn ervaringen met Vredestein zijn sowieso erg goed. Heb met deze band nog nooit gereden, maar nu staat hij op een vier-seizoenenband van Vredestein en die bevalt erg goed. Michelin heb ik ook geprobeerd, maar die drogen heel erg snel uit. Voordat ze versleten zijn kan je ze alweer vervangen... Nu is de klassiekerband van Michelin, de XAS serie, ook schoftig duur. Gaan richting de €200 per band. Dat is echt niet leuk meer.
Avatar gebruiker
MBreed
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 400
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor denman1710 » 15 jun 2019, 10:14

Ik heb ook in dubio gezeten. Nu zit er een Vredestein Comtrac onder. Een bestelwagen band. De vorige eigenaar was niet fris........

Heb ook naar de sprint classic gekeken in 175 R14, maar uiteindelijk heb ik gekozen voor de Camac NC80 in de juiste maat.

Camac is niet heel bekend, komt uit Portugal en maakt alleen banden voor de klassieker markt.
Avatar gebruiker
denman1710
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 07 jan 2019, 20:18
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 - 200 - W220 S350 - W201 190E


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor MBreed » 15 jun 2019, 10:34

Natuurlijk ff gecheckt ;) , maar om eerlijk te zijn vind ik dat profiel niet erg passend bij een jaren '70 Benz.

Het is wat lastig te zien, maar op het rechterwiel zie je toch wel zo'n vergelijkbaar Vredesteinpatroon terug.
mercedes-w123-1.jpg
mercedes-w123-1.jpg (100.63 KiB)
Avatar gebruiker
MBreed
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 400
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor JantjeV8 » 15 jun 2019, 10:47

Over dat Oost-Duits staal heb ik ook nog nooit van gehoord. Denk eerlijk gezegd dat het ook wel meevalt, in elk geval het begrip 'inferieur'. Moet eens kijken hoeveel '76er en '77er W123's er nog bij zijn. Resultit heeft er recent 1 aangeschaft in originele staat. Poetsbeurtje en wat klein opknapwerk en het ding staat er nog keurig bij.

Jaren 90, daar heeft MB missers gemaakt. Met name in de lakken en de kunststoffen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4067
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor drieske » 15 jun 2019, 10:56

Heelleuk Max, gaan we zeker volgen. En dat er niet meer is gereageerd wil niet zeggen dat er niet met veel belangstelling wordt gelezen. :handgestures-thumbup: we kijken bijvoorbeeld uit naar het plaatsen van de Gladen speakers en zijn benieuwd naar je ervaring m.b.t. het geluid !
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor denman1710 » 15 jun 2019, 11:02

Max, die Vredestein heeft absoluut het mooiste profiel, maar.......de Camac is toch ook weer bijna de helft voordeliger dan de Vredestein.
Avatar gebruiker
denman1710
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 07 jan 2019, 20:18
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 - 200 - W220 S350 - W201 190E


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor Hans000 » 15 jun 2019, 11:14

Goede reis alvast, ik vertrek met mijn 420 se 14 july ,( is wel een W126 maar toch) ook naar Oostenrijk. :handgestures-thumbup:
Groet Hans
Avatar gebruiker
Hans000
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 18 aug 2016, 20:57
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam: Hans
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 420 SE


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor MBreed » 15 jun 2019, 17:57

Het ging niet om dat specifieke topic Drieske, maar meer om het feit dat niemand anders recent een reisverslag of een paar foto's heeft geplaatst. De laatste bijdrage ben ik 1 jaar geleden. Nou misschien zien we elkaar nog Hans ;)
Avatar gebruiker
MBreed
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 400
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor denman1710 » 18 jun 2019, 23:11

Max, kijk ook eens naar de RADAR DIMAX CLASSIC

https://www.bandenleader.nl/auto-band/r ... PwEALw_wcB
Bijlagen
Dimax Classic (BSW) 4.jpg
Dimax Classic (BSW) 4.jpg (258.73 KiB)
Avatar gebruiker
denman1710
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 07 jan 2019, 20:18
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 - 200 - W220 S350 - W201 190E


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor MBreed » 03 jul 2019, 16:38

Druk, druk, druk. Uiteindelijk maar tijd gemaakt, want over 11 dagen moet hij toch echt af zijn.

Vanochtend de auto voor het eerst in een jaar weer op de brug. Helaas, zoals altijd met meer dan 40 jaar oude auto's, was er weer meer aan de hand dan gepland. De stuurpomp lekt en is aan revisie toe. Onderdelen vandaag besteld. Ik ben begonnen met het waterpomphuis. Moest nog steeds het afgebroken boutje repareren. Uiteindelijk Eerst maar even met de stoomcleaner eroverheen, want de olie zat overal. Dat werkt ook niet prettig. Meteen het koelsysteem doorgespoeld. Kwam, zeker uit de kachelradiateur een hoop drek.

DSC_0537.JPG
DSC_0537.JPG (829.33 KiB)

DSC_0539.JPG
DSC_0539.JPG (941.25 KiB)

DSC_0540.JPG
DSC_0540.JPG (837.31 KiB)

DSC_0542.JPG
DSC_0542.JPG (861.46 KiB)


Daarna waterpomphuis eraf en eens kijken of het boutje eruit wilde. Eerst geprobeerd warm te maken en dan met een tang eruit te draaien. Helaas was de gasbrander stuk, dus moest ik de föhn gebruiken, maar hierdoor warmde alles te geleidelijk op, dus geen succes.

DSC_0543.JPG
DSC_0543.JPG (889.5 KiB)

DSC_0544.JPG
DSC_0544.JPG (887.02 KiB)


Uiteindelijk een moertje opgelast als tweede optie, maar deze brak steeds weer af. Ik wilde niet teveel lassen, omdat ik bang was het aluminium te beschadigen. Dit werd hem dus ook niet....

Ik had het liever niet gedaan, maar het werd boren. Voorzichtig steeds groter geboord en op het laatst met een tap erdoorheen om de laatste resten weg te halen. Dat ging verassend goed.

DSC_0546.JPG
DSC_0546.JPG (892.16 KiB)


Ik heb besloten om het hele koelsysteem aan te pakken. Alles op de pomp na is nog af fabriek en dus 43 jaar oud. Ik ga ook naar Italië en het zou me niets verbazen als het daar 40+ C is. Ik wil niet met oververhitting te maken krijgen, dus dan maar preventief vernieuwen. Zo'n auto werd vroeger natuurlijk tot het uiterste gedreven, maar wie gaat er nu nog met maximale belading door de bergen in de extreme hitte rijden? Nouja, ik dus. :lol: Dan zorg ik er liever voor dat de vitale delen gewoon zoals 43 jaar geleden zijn! De slangen waren deels vanbinnen en het aluminium deels van buiten helemaal verkankerd. Nieuwe slangen, radiateur en thermostaat besteld. Veel pakkingen van de huizen zijn niet meer leverbaar bij Mercedes.... Goed dat we een groot magazijn hebben. Thermostaathuis en waterpomphuis heb ik gestraald. Beter voor het oog en schoner van binnen. Koelen als een Siberische vrieskast zal ie!

DSC_0547.JPG
DSC_0547.JPG (876.92 KiB)


Nu alles eraf was meteen even inspuiten met Corroheat van Dinitrol. Een vergelijkbaar goedje dat Mercedes af fabriek in de motorruimte spoot. Droogt doorzichtig op (dus blijft niet klef) en geeft een lichte glans. Meteen beschermd tegen de elementen en corrosie. Dit spuit ik straks ook op de gestraalde delen en die blijven dan zo als ze zijn, mits je het om de zoveel jaar opnieuw aanbrengt. Echt een aanrader. Gaat in elke motorruimte hier. Kan gewoon overal overheen gespoten worden. We zijn hier echt geen fan van zooi(tectyl, of andere goedjes) op andere plekken dan holle ruimtes te spuiten, maar dit is echt voor het behoud van een schone originele look.

DSC_0549.JPG
DSC_0549.JPG (889.17 KiB)

DSC_0548.JPG
DSC_0548.JPG (892.57 KiB)
Avatar gebruiker
MBreed
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 400
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor MBreed » 04 jul 2019, 17:15

Weer een dagje verder. Het meeste van het koelsysteem zit weer. Nu de stuurpomp aanpakken, voordat de nieuwe radiateur erin gaat.

Hier nog wat foto's van de voortgang. Ziet er toch weer netjes uit als je voor en na vergelijkt.

De slangen waren allemaal gestempeld op 1 januari 1976. Alles nog origineel af fabriek dus. Nu toch maar vervangen dan. Wel de originele slangenklemmen behouden (met kruiskopschroef). Dat is dan net weer een leuk detail. In de toekomst allemaal maar weer eens laten passiveren.

DSC_0550.JPG
DSC_0550.JPG (809.95 KiB)

DSC_0551.JPG
DSC_0551.JPG (886.13 KiB)

DSC_0552.JPG
DSC_0552.JPG (894.65 KiB)

DSC_0558.JPG
DSC_0558.JPG (902.91 KiB)
Laatst bijgewerkt door MBreed op 04 jul 2019, 20:00, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
MBreed
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 400
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor denman1710 » 04 jul 2019, 17:32

Netjes Max.
Avatar gebruiker
denman1710
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 07 jan 2019, 20:18
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 - 200 - W220 S350 - W201 190E


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor drieske » 04 jul 2019, 21:06

Zo,zo, ook nog een nieuwe radiateur en hoe is de koeling van de radiateur ???
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor MBreed » 04 jul 2019, 22:25

Hij koelde opzich prima hoor, maar niet meer 100%. Ik wil gewoon voorkomen dat ik mijn kachel aan moet zetten bij 45 C, omdat mijn radiateur niet 100% koelt. Hij gaat natuurlijk al 43 jaar mee en als ik zag wat voor drab er uit het systeem kwam, zou het mij niks verbazen als dit ook deels in de radiateur zit opgehoopt. Als ik mijn auto maximaal belast, moet alles gewoon perfect functioneren, want denk erom dat het een klap krijgt op zulke ritten. Koeling was vroeger natuurlijk bij veel merken een probleem. Bij Mercedes dan niet, maar het was ook niet extreem overbemeten. Ook Mercedes kende zijn problemen. W124 E320 is een mooi voorbeeld. Hier in Nederland kan het lang aan, omdat je de auto in onze omgeving niet echt zwaar belast. Bergopwaarts, zware bepakking, veel toeren en weinig snelheid, dus weinig rijwind, is toch net even anders.
Avatar gebruiker
MBreed
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 400
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor JantjeV8 » 05 jul 2019, 07:28

Dat klopt, maar dew124's waren ook de 1e auto's waarbij de motorblokken onder plastic kappen verdwenen, onderbeplating kregen etc etc. Auto's moesten stiller worden, dus alles werd ingepakt.

Wat ook vaak werd gedaan: een extra propeller tegen de radiateur monteren, met een aan/uit schakelaar voor de bestuurder zelf. Die kon je al inschakelen vooraleer de eigen fan inschakelde of ook er bij aanzetten als je zag dat de meter toch bleef stijgen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4067
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967

VorigeVolgende

Keer terug naar Logboek / Showroom

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten