MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 30 nov 2020, 12:26

W123 240TD Hydraulische dempers reviseren

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

W123 240TD Hydraulische dempers reviseren

Berichtdoor Arjen81 » 18 nov 2020, 12:27

Dag Allemaal,

Ongeveer een half jaar geleden is mijn auto voor de APK geweest en daarbij kreeg ik de opmerking dat de hydraulische dempers achter aan vervanging toe zijn.

Ikzelf had ook al gemerkt dat de vering achter wat slapjes aanvoelt. Met name als ik vlot door de bocht ga, waggelt de auto als een oude 2CV. De niveauregeling lijkt nog wel aardig te werken, de auto gaat niet doorhangen na een nachtje op de oprit en bij zware belading komt íe ook nog keurig omhoog.

Destijds wist de garage dit niet voor mij te regelen en ik heb daarom besloten dit klusje tzt zelf maar eens op te pakken. Toen ik nieuwe dempers wilde gaan bestellen ben ik tot de ontdekking gekomen dat deze niet meer leverbaar zijn. Aangezien ik toch wel graag de niveauregeling wil houden zou ik daarom de dempers ergens (in de buurt) willen laten reviseren. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? En kent iemand een goed adres in de buurt van Groningen of elders in het land?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Arjen81
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 12 nov 2020, 10:51
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 240TD Hydraulische dempers reviseren

Berichtdoor Maikel » 18 nov 2020, 21:59

Hoi
Heb je al eens gevraagd bij een hydrauliek bedrijf in Grunn’?
Ben zelf ook wel benieuwd of ze dat daar kunnen?
Groeten Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1875
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam: Maikel
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai h200 2.5 crdi 175ps
Vw Caddy


Re: W123 240TD Hydraulische dempers reviseren

Berichtdoor Ruud280e » 18 nov 2020, 22:54

Hallo Arjen,

Zit met hetzelfde euvel, maar dan voor mijn W123 sedan. Veerpoten zijn nieuw niet meer te krijgen.

Heb na een zoektocht dit bedrijf gevonden in Duitsland, volgens de site reviseren ze veerpoten voorde niveauregeling’ o.a voor Mercedes. Heb zelf nog geen contact met ze gezocht maar was ik wel van plan. Wellicht kun je het eens proberen? En laat ff weten hoe het is gegaan.

https://www.texerv.com/niveau-stossdaempfer.html

Succes!

Groeten,
Ruud
Ruud280e
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 dec 2017, 17:00
Roepnaam: Ruud
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1976
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: W123 240TD Hydraulische dempers reviseren

Berichtdoor Arjen81 » 19 nov 2020, 13:56

Dank beiden. Ik ga eens op onderzoek uit en hou jullie op de hoogte van de resultaten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Arjen81
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 12 nov 2020, 10:51
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 240TD Hydraulische dempers reviseren

Berichtdoor Ruud280e » 20 nov 2020, 08:34

En hier zou je ook nog eens kunnen informeren.

https://www.abcspecialist.nl/nl/artikel ... or?itm=867

Ben benieuwd wat er uit komt :handgestures-thumbup:

Groeten,

Ruud
Ruud280e
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 dec 2017, 17:00
Roepnaam: Ruud
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1976
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: W123 240TD Hydraulische dempers reviseren

Berichtdoor JantjeV8 » 20 nov 2020, 09:17

Als de auto op hoogte blijft, bij belading keurig terug op hoogte komt, er geen olie langs de veerpoten loopt, dan valt er volgens mij weinig te reviseren..
De aandacht zou dan naar de veerbollen moeten gaan (bij harde vering), of misschien aan het hoogteventiel aan de achteras. Als daar terugslagklepjes niet goed afsluiten, komen de veerbollen niet goed aan hun functie toe.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4195
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: W123 240TD Hydraulische dempers reviseren

Berichtdoor WJ15129 » 20 nov 2020, 12:47

Inderdaad, velen noemen het hydraulische dempers, maar eigenlijk hoor je ze veerpoten te noemen.
Het dempen wordt door de leiding tussen de veerbollen en de veerpoten gedaan.
In deze leiding hoort een metaaldraad te zitten die de doorstroomsnelheid van de olie belemmerd.
Als deze leidingen ooit vervangen zijn, en er is zelf een leiding gemaakt, dan zal er nauwelijks demping zijn.
De veerpoten zijn gewoon buizen met een zuiger erin, die dempen niets.
Toevallig heb ik er nog twee liggen en die kun je zonder weerstand in en uit schuiven, ook als je er olie in doet loopt dit er zo weer uit bij indrukken.
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 506
Geregistreerd: 03 maart 2010, 18:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam: Willem
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190D 1985


Re: W123 240TD Hydraulische dempers reviseren

Berichtdoor Arjen81 » 20 nov 2020, 13:03

Aha, nu begint het interessant te worden. Het enige defect wat de veerpoten dus kunnen hebben is dat ze lek zijn en dit zou eventueel te verhelpen zijn met een revisie. Ik vermoed dat ze dan een aantal keerringen vervangen? Als de poten dus niet lekken dan heeft revisie geen zin als ik het goed begrijp.

Dan is het dus eerst zaak om vast stellen of ze al of niet lekken. Hoe dit te doen? Even de poten checken op zweten van olie? Afgelopen zomer heb ik (voor het eerst in 4 jaar) de hydrauliek olie bijgevuld. Ik zou ook eens kunnen kijken of het niveau gedaald is sindsdien. Dat lijkt me ook op lekkage duiden.
Arjen81
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 12 nov 2020, 10:51
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 240TD Hydraulische dempers reviseren

Berichtdoor Maikel » 22 nov 2020, 12:51

Hoi

Ik denk ook dat je het eerder moet zoeken in je veren, die zijn al aardig klein en slap van zichzelf, als de hydraulische schokdemper niet lek is heeft reviseren niet veel zin denk ik. De T modellen waggelen sowieso meer dan sedans, als de bollen niet goed meer zijn krijg je een hele stijve vering. Dan stuiter jezelf door de auto. Misschien ook je subframe rubbers eens vervangen.
Groeten Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1875
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam: Maikel
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai h200 2.5 crdi 175ps
Vw Caddy


Re: W123 240TD Hydraulische dempers reviseren

Berichtdoor Arjen81 » 22 nov 2020, 16:31

Dank weer voor alle reacties. Erg leerzaam allemaal :-)

Ik ben gister even onder de auto gekropen om te kijken en voelen of er sprake is van lekkage. Alles zag er kurkdroog uit. De veerpoten heb ik even gevoeld, ook deze waren hardstikke droog. Lekkage is dus geen sprake van en revisie van de poten is dus ook niet nodig. Dat is goed nieuws want dat scheelt me een hoop knaken.

Ga het maar eens zoeken in vervangen van de veren en eventueel een kleine revisie van het hoogteventiel icm vervangen leidingen tussen ventiel en veerbollen. Heeft iemand een goed adres voor deze leidingen en een revisieset?

En nog even voor de zekerheid met jullie checken, bij een te slappe vering ligt de oorzaak nooit bij de veerbollen toch? Dit is alleen maar het geval als ‘ie knoeperhard is?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Arjen81
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 12 nov 2020, 10:51
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 240TD Hydraulische dempers reviseren

Berichtdoor Weizengelb » 23 nov 2020, 15:35

Hoi Arjen, ik denk dat er in de loop der tijd ook wel gas ontwijkt uit de veerbollen waardoor ze "zachter" worden. Als je de vering te zacht vind zouden nieuwe bollen dus ook wel iets kunnen doen.

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2352
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 240TD Hydraulische dempers reviseren

Berichtdoor Arjen81 » 24 nov 2020, 16:23

Weizengelb schreef:
Groeten Math

Dank voor deze suggestie Math. Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat naarmate de gasdruk in de bollen minder wordt, de vering wat slapper aan gaat voelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst bijgewerkt door Bram Jansen op 25 nov 2020, 21:18, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: vanwege het niet hebben van onbeperkte ruimte svp niet onnodig quoten. zie de forumregels.
Arjen81
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 12 nov 2020, 10:51
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 240TD Hydraulische dempers reviseren

Berichtdoor RD500sec » 25 nov 2020, 03:02

Als er gas uit de bollen ontwijkt, blijft er minder gas over om te veren en wordt de vering juist stugger.
De wagen veert op de schroefveer, de schroefveer krijgt ondersteuning van het gas in de veerbol.
Zowel het gas als de schroefveer bieden tegenkracht als de wagen in veert.
De veerbol is in twee kamers gescheiden door een membraan, bovenin zit het gas, onderin de hydraulische olie.
Bij beladen wordt de veercilinder opgepompt, doordat de auto zakt, treed het hoogteregelventiel in werking en laat olie naar de veercilinders stromen, er ontstaat een hogere druk, die druk komt ook onderin de veerbol, de kamer met het gas wordt kleiner, door de drukverhoging wordt het gas gecomprimeerd, daardoor veert de beladen auto stugger, het gas staat onder hogere druk en is kleiner in volume.

Ontwijkt het gas uit de bol, zakt de auto door de lagere tegendruk van het gas. Het hoogteregelventiel zorgt ervoor dat de
Veercilinders weer opgepompt worden, daardoor zal het volume van het gas bovenin de bol afnemen, terwijl er al minder in zit, dus de auto gaat stugger veren. Tot het gas helemaal is ontweken, dan staat de auto hydraulisch op slot. De schroefveer wil nog wel, maar de veercilinder kan niet meer.

Een heel verhaal, maar minder gas betekent stugger veren en een hogere druk in het systeem.

Dat veercilinders uitwendig geen lekkage vertonen, wil niet zeggen dat ze ook goed zijn. Het kan dat de zuiger inwendig lekt, dat de afsluiting zuiger/cilinder lekt, en dat de zuigerstang die de cilinder uitkomt nog wel afdicht. Lekkage tussen zuiger en cilinder zal ook voor een zachter veergedrag zorgen. De auto zal ook in de veren zakken bij stilstand.
Zitten er lucht of gas belletjes in de olie, zal de vering ook zachter worden
Een lekkende zuigerafdichting kan voor lucht in de olie zorgen.
Een systeem wat niet goed ontlucht is, (na werkzaamheden) zal ook zachter veren. Uiteindelijk gaat de lucht er wel uit, maar dat kan even duren. Beter is het om met het hoogteregelventiel de auto omhoog en omlaag te sturen tot de lucht eruit is.

De schroefveer kan ook een deel van zijn veerkracht kwijt zijn, of er kan een deel van een winding gebroken zijn, waardoor de veer niet meer de kracht en hoogte heeft van een nieuwe. Dit kun je compenseren met de hoogteregeling, maar dat is niet de juiste weg, de vering zal stugger worden en de drukken in het hydraulisch systeem worden hoger.

Het beste kun je drukken meten in het systeem om zo te weten te komen wat er loos is. Systeem drukloos maken, motor starten en kijken waar de druk naar toe springt, dat is de druk in de bollen, dan kijken hoe hoog de auto staat met het systeem in rust, met alleen de schroefveren en de gasdruk in de bollen, zonder dat de hoogteregeling ingrijpt.
Staat de auto te laag, is de druk in de bollen goed, dan zullen de schroef veren te slap of gebroken zijn.

Zakt de auto bij stilstand? Schroef de retourleiding los die bovenin de dop van het reservoir gaat, deze komt van de hoogteregeling af, komt daar olie uit druppelen, is het ventiel lek, en/of de olie is oud en vervuild.
Komt er geen olie uit de retour, dan zijn het waarschijnlijk de veercilinders die inwendig lekken.

Oude olie kan ook tegen je werken, door vervuiling of simpel door veoudering.
Laatst bijgewerkt door RD500sec op 25 nov 2020, 20:18, in totaal 2 keer bewerkt.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 789
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 240TD Hydraulische dempers reviseren

Berichtdoor wwwW123 » 25 nov 2020, 17:11

JantjeV8 schreef:Als de auto op hoogte blijft, bij belading keurig terug op hoogte komt, er geen olie langs de veerpoten loopt, dan valt er volgens mij weinig te reviseren..
De aandacht zou dan naar de veerbollen moeten gaan (bij harde vering), of misschien aan het hoogteventiel aan de achteras. Als daar terugslagklepjes niet goed afsluiten, komen de veerbollen niet goed aan hun functie toe.

Inderdaad. Wel grappig dat mensen meteen gaan denken aan revisie terwijl mijn inschatting ook is, dat die dempers (wat geen dempers zijn bij een T!) Niet het euvel zijn. Volg Jan. Kijk ook nog even naar stabilisatie as. En check veren op zware roest.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1521
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Toyota PICNIC (eigenlijk beter dan een benzine Mercedes :-))
Skoda Fabia (niet verder vertellen)


Re: W123 240TD Hydraulische dempers reviseren

Berichtdoor RD500sec » 25 nov 2020, 19:51

Wat bedoel jij met stabilisatie as?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 789
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 240TD Hydraulische dempers reviseren

Berichtdoor Maikel » 25 nov 2020, 19:59

Goed verhaal Richard, daar kunnen we wat mee!
Groeten Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1875
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam: Maikel
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai h200 2.5 crdi 175ps
Vw Caddy


Re: W123 240TD Hydraulische dempers reviseren

Berichtdoor RD500sec » 25 nov 2020, 20:20

Dank je Maikel. :handgestures-thumbup:
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 789
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 240TD Hydraulische dempers reviseren

Berichtdoor Ruud280e » 25 nov 2020, 21:32

Inderdaad een duidelijk en goed verhaal Richard :handgestures-thumbup:

Het is altijd zo fijn als er iemand is die precies weet hoe het zit en het treffend kan uitleggen.

Binnenkort ga ik zelf ook aan de gang met de revisie van de hoogteregeling van mijn W123 sedan (zelfde systeem als de T-modellen alleen de veerpoot is iets ander van opbouw). Zal nog wel een klusje worden denk ik. Maar één probleem heb ik al; een schroefveer achter is gebroken. Nieuw zijn deze niet meer te krijgen bij MB, maar heb een bedrijfje in duitsland gevonden die ze naar originele specificaties kan produceren. Een lid van de duitse MB-club had daar al goede ervaringen mee gehad dus dat ga ik ook maar proberen.

Gr.
Ruud
Ruud280e
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 dec 2017, 17:00
Roepnaam: Ruud
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1976
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: W123 240TD Hydraulische dempers reviseren

Berichtdoor RD500sec » 25 nov 2020, 21:55

Vaak kun je ze bij de online webshops ook wel vinden als je het onderdeelnummer hebt.
Voor mijn T heb ik ze zo kunnen vinden.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 789
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 240TD Hydraulische dempers reviseren

Berichtdoor Arjen81 » 26 nov 2020, 09:41

Dank weer voor alle suggesties. Weet iemand het onderdeelnummer van de veren zodat ik eens kan kijken waar deze nog te bestellen zijn?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Arjen81
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 12 nov 2020, 10:51
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten