MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 sep 2023, 07:40

We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Moderator: Bram Jansen

Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

Berichtdoor groove_champion » 13 jan 2021, 11:31

Wietse schreef:
groove_champion schreef:Hi Wietse,

Vervelend probleem dat afslaan! Dat lijkt me echt afbreuk te doen aan het rijplezier van de auto...
Ik heb met mijn 280TE geen enkel probleem op LPG. Heb de installatie zelf ingebouwd. Wellicht kan ik nog helpen met meedenken.

-Als de auto afslaat, hoor je dan een afsluiter (bijvoorbeeld de tank) van de LPG installatie afslaan (als in geen bobine signaal = installatie uit?) Ik hoor niks

- Zit het veiligheidsrelais onder de motorkap of in de LPG computer ingebouwd? Hoor je voordat hij afslaat hier ook een klik uit komen? (alleen te horen als hij in de LPG computer zit) geen computer maar een relais me pulsdraadje vanaf cobine en hoor geen klik, hoor je ook niet tijdens het rijden
- Heb je een LPG computer voor injectie? dwz dat hij automatisch overschakelt op benzine als het gas wegvalt?[b]nee[/b]
- Waar zit je signaaldraad aangesloten voor de LPG computer? Rechtstreeks op de bobine of om de bougie kabel?
- Wat voor mengstuk gebruik je op de motor? naam weet ik niet maar ze zien er allemaal hetzelfde uit
- Hoe is de verdamper geplaatst in de motorruimte? Staat deze in de juist richting? rechts voorin, zoals bij de meeste, ik weet hoe dichter bij het mengstuk is beter.
- Hoe lang is de drooggasslang en hoe loopt deze door de motor? Zit hier ook een afstelschroef tussen?deze slang met afstelschroef loopt voor de motor langs het luchtfilter in rechtstreeks op het mengstuk

Als ik het goed begrijp is dit probleem bij lage toeren en ik neem aan dat de verdamper er een is voor motoren met een hoog vermogen en dat de boel goed afgesteld is?
[b]LPG Verdamper OMVL R90e Super D8 - Code: K901504,[/b]
ik ga zo toch nog eens eventjes checken, maar weet dat ik een groot vermogen verdamper besteld had. En mag aannemen dat het LPG bedrijf alles goed afstel. Die beste man zit al 40 jaar in het vak en zo ziet die er ook wel naar uit.


Interessant! Dan als je op het moment van afslaan nog geen klik hoort van een afsluiter dan zou je kunnen zeggen dat het veiligheidsrelais op het moment van afslaan dan nog steeds actief is. Dan zou je misschien kunnen "uitsluiten" dat het aan het relais of de bobine ligt.

De verdamper rechts voor is inderdaad een goede plek bij de W123. Is deze ook in de rijrichting gemonteerd? Dit kan ook problemen geven bij acceleratie als deze haaks op de rijrichting staat(toegevoerde hoeveelheid gas wordt geregeld door een groot en slap membraan, als dit niet correct in de rijrichting is gemonteerd, zal het invloed uitoefenen op de hoeveelheid gas bij de- en acceleratie.)

De OMVL R90e Super D8 heb ik zelf ook. Deze is inderdaad geschikt voor motoren met een hoog vermogen. Kan inderdaad geen kwaad om te checken of die er ook daadwerkelijk op zit :lol: Van buiten zien ze er het zelfde uit.
Bevriezing van de verdamper lijkt me ook uitgesloten in dit geval want het euvel doet zich ook voor met een warme motor.

Draait de motor stationair even veel toeren op benzine en gas? Of merk je dat hij op LPG stationair wat zwaarder loopt/minder toeren maakt?
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - W212 2012
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

Berichtdoor Wietse » 13 jan 2021, 14:53

Ik heb volgens de bon toch een D5 normal verdamper, t/m 139 kw = 190 pk. Deze zat er ook op, en heb er nog 2 liggen van een sloper 280 ook allemaal de D5 met nr 501
Maat van me heeft dezelfde.
Maar heb geen problemen met gas toevoer op hogere snelheden tot 150 km, harder ga ik niet hoor.
Het gebeurd echt in de lage toeren, bij zo 30 km per uur en rustig rijden, net of die het niet kan regelen, dan wel een afsluiter die dicht gaat. klikken hoor ik niet tijdens het rijden.
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1082
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979, Triumph TR6 1972


Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

Berichtdoor Wietse » 09 okt 2021, 09:49

Na vele liters benzine , en zeker met de prijs van nu, toch maar weer eens op LPG rijden. Zo'n 50 km gereden, en thuis nog 15 minuten stationair laten draaien op LPG. Motor temperatuur netjes op 80 C, maar wat mij opviel is dat de retourslang van de radiateur koud is. Dus motor niet warm genoeg om de thermostaat open te laten gaan.
Nu ging ik daar verder over nadenken ivm het afslaan van de motor op LPG, nadat ik 5 minuten de motor had uitgezet, en dan weer starten en weg rijd. Dan slaat die na 100 meter dus af.

Mijn theorie: na uitzetten vd motor komt er een warmte ontwikkeling op gang waardoor de thermostaat alsnog open gaat, en dan na starten komt de circulatie en de koeling opgang, en dan op de een of andere manier is dit van invloed op de LPG toevoer in de verdamper.
Koelwater is op niveau, zeker geen luchtbel in het systeem, verdamper wordt gewoon warm,

Iemand hier wel eens van gehoord?
LPG bedrijf heeft het nu over 1 voor 1 vernieuwen van afsluiters, en relais, eventueel de bedrading, en zo dus uitproberen of het opgelost wordt.
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1082
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979, Triumph TR6 1972


Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

Berichtdoor Benzhans2 » 09 okt 2021, 13:06

Denk thermostaat vervangen.
Als gasinstallatie signaal van bobine krijgt , zal de afsluiter dichtgaan als ie afslaat. Das normaal systeem. Ligt er dus aan waar signaal vanaf komt bij jouw systeem
Benzhans2
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 02 aug 2021, 18:35
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 combi uit 2006
W126 500 SEL uit 1990
W170 200 uit 1999


Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

Berichtdoor Wietse » 09 okt 2021, 18:27

signaal komt van de bobine. het veiligheidsrelais heb ik ook al een x uitgewisseld. probleem blijft. Nieuwe verdamper zit erop met 1 nieuwe afsluiter ( van het uitgaande gas naar de inlaat )
Als die stil valt moet ik altijd eerst op benzine starten, en dan weer overzetten op LPG. Lijkt dus dat ik eerst een soort reset moet doen via het contactslot.
Thermostaat vervangen lijkt mij geen invloed te hebben op het afslaan van de motor. Zover ik weet doet die het gewoon. Het duurt nu eenmaal lang voordat de motor echt warm is.
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1082
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979, Triumph TR6 1972


Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

Berichtdoor Rob Hackert » 09 okt 2021, 23:51

LPG is in principe een schonere brandstof dan benzine. LPG rijden is per km ook goedkoper, dus als je niet teveel aan originaliteit van je oldtimer hecht zou je kunnen overwegen om op LPG om te bouwen. Echter dat ombouwen kost geld wat natuurlijk slechts een eenmalige uitgave is die je waarschijnlijk wel zult terug verdienen maar daar moet je dan een rekensommetje op los laten met het aantal kilometers per jaar dat je rijdt.

Echter, er is nog een ander aandachtspunt bij de omschakeling op LPG! Door de hogere verbrandingstemperatuur bij LPG en de geringere smering van kleppen en klepzittingen loop je het risico dat je binnen enkele tienduizenden kilometers te maken krijgt met verbrande kleppen en/of klepzetels waardoor je te maken krijgt met een zeer kostbare koprevisie die het eventueel behaalde voordeel weer laat omslaan in een financieel nadeel en een hoop gedoe.

Dus bezint eer ge begint aan de ombouw op LPG!
Rob Hackert
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 06 aug 2014, 14:55
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 200D, 230, 250


Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

Berichtdoor Benzhans2 » 10 okt 2021, 10:58

Weet niet welke schakelaar je binnen hebt, maar de versie met led kun je 3 sec ingedrukt houden en dan start hij gewoon op gas. Als thermostaat laat open gaat, krijgt de verdamper te weinig warm water en kan hij bevriezen.
Benzhans2
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 02 aug 2021, 18:35
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 combi uit 2006
W126 500 SEL uit 1990
W170 200 uit 1999


Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

Berichtdoor Wietse » 10 okt 2021, 19:36

Hans ,
Vanochtend gewoon gestart op LPG, hele dag gereden, zo'n 150 km diverse keren uitgezet en na 10 20 30 45 minuten weer gestart.
Ik heb een ledje tiptoets, links is LPG groen. midden is neutraal en rechts is benzine rood. je drukt altijd op het midden.
Met het eventueel bevriezen, het voel alleen koud bij de ingaande leiding bij de verdamper ,afsluitrelais/gasfilter, maar niet ijskoud, is zeker niet bevroren.
De verdamper zit op de warme slang van de kachel, voor de thermostaat, direkt vanaf de cilinderkop. Dus deze word altijd warm.
wanneer de motor geen gas krijgt: 1 tank leeg
2 geen impuls van de bobine
3 defect veilgeheidsrelais
4 kabelbreuk
5 een haperende afsluiter
nr 4 eventueel vernieuwen
nr 5 de ingaande afsluiter is nog oud, en op de tank zit er ook 1 deze heb ik nog niet vervangen.

Deze dingen wil ik nog doen, verder weet ik het ook niet meer.
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1082
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979, Triumph TR6 1972


Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

Berichtdoor drieske » 10 okt 2021, 20:34

Motor moet in ca. 10 min op temperatuur (86 gr.C) zijn, anders de thermostaat vernieuwen.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 751
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

Berichtdoor Benzhans2 » 10 okt 2021, 20:38

Afstelling co ok?
Belast afstellen op 2.5% en vervolgens stationair tussen de 2-2.5% afstellen
Te schrale afstelling kan hij ook door afslaan
Benzhans2
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 02 aug 2021, 18:35
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 combi uit 2006
W126 500 SEL uit 1990
W170 200 uit 1999


Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

Berichtdoor Zozo » 11 okt 2021, 10:36

Heb je een E motor, Einspritz dus met Kjetronic bv. en je bouwt dit om naar LPG dan kun je op den duur een groot risico loepen op backfires. Waarom is simpel uit te leggen via onderstaande afbeelding.

Ik kan hem niet invoegen met BBC [img}, dus even klikken.
https://innovationdiscoveries.space/wp- ... 00x720.jpg

Er is niet zoveel plaats in dit systeem om de verdamper kwijt te kunnen en die wordt dan ergens in het blauw gekleurde gedeelte rechts op de afbeelding voor de luchtweger ingebouwd. Dus dat gehele blauwe traject wat lucht moet voorstellen wordt bij LPG een brandbaar Gas/Lucht mengsel. Wanneer er een vervroeging van de vonk plaatsvind of een inlaatklep die even niet goed sluit (gloeiend kooldeeltje) maakt niet uit wat het is, het veranderd het gehele inlaattraject in een verbrandingskamer. Bij een 280 heeft het spruitstuk dus 6 van die kamers.

EN het zegt BOEM! :devil Als dit gebeurd, dan gebeurd dit overwegend tijdens een warme start. Motor is dan heet en de aanzuiging nog niet op volle gang, is 1 bougie dan ook maar een fractie te vroeg terwijl de klep nog open is. Dan zal het knallen. De druk die dan wordt opgebouwd neemt de weg van de minste weerstand en gaat terug en inlaat traject in geeft je luchtweger een oplawaai en probeert zich dan een weg te banen door het luchtfilter naar buiten. Dit resulteert in meeste gevallen dat er hier en daar wat rubber slangen kapot of eraf ploppen. Daarna trekt je motor valse lucht en of je vacuümtraject is ontregeld. In het ergste geval slaat je luchtweger naar de filistijnen of knallen de klemmen van de luchtfilterdeksel eraf.

In het meest ideale geval hoort dit allemaal niet te gebeuren, maar helaas leven we met oldtimers van +/- 40 jaar niet in een perfecte wereld. Het gehele systeem is overwegend mechanisch en een ongeplande vonk vervroeging c.q. vervuiling door verbranding etc. ligt continue op de loer.

Afijn, als ervaringsdeskundige met ongeveer 7 jaar rijden met een 6 cilinder K jetronic op LPG waarmee ik de nodige backfires heb mogen ondergaan. Kan ik jullie slechts op het hart drukken wanneer je LPG in een E motor overweegt dat dan ook echt alles qua afstelling zoals ontsteking en kleppen en het gehele inlaat traject en vacuümgedeelte 100% op orde is en houdt. Beter nog is ergens zo kort mogelijk bij het spruitstuk waar de backfire plaatsvind een afblaas te installeren. Die laatste moet je zelf verzinnen en maken...

Een backfire komt nooit met een vooraankondiging, die komt of die komt niet... Wanneer hij komt en je hebt de voorbereiding niet getroffen. Dan loop je groot risico getroffen te worden met onverwachte reparaties die behoorlijk in de papieren kunnen lopen.

Mijn persoonlijke mening? Een ouwe Einspritz ombouwen naar LPG is als een onvoorspelbaar tijdbommetje maken en solliciteren naar onverwachte problemen. Niet doen!

De rest is al gezegd, je motor wordt heter en kan je de kop kosten... Daarnaast verliest een LPG motor ongeveer 30% vermogen. Dus je moet je motor harder aftrappen om op het zelfde prestatieniveau te blijven. :violin: Of dat voordelig is voor een motor van 40 jaar oud? En of dat uiteindelijk geld bespaard valt nog maar te bezien.
Laatst bijgewerkt door Zozo op 11 okt 2021, 13:10, in totaal 4 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 516
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

Berichtdoor groove_champion » 11 okt 2021, 10:40

@ZOZO: Backfires zijn inderdaad niet fijn.... Heb je een backfireklep geplaatst in je 280E? Ik rijd nu al 2 jaar probleemloos op LPG zonder backfires gehad te hebben met mijn 280E (Even afkloppen). Ik plaats om de zoveel tijd nieuwe bougiekabels, nieuwe verdelerkap en nieuwe bougies.
Ik heb ooit een m102 gehad waarbij ik het zelfde deed, echter had ik daar om de zoveel tijd wel een backfire :(

@Wietse
Om uit te sluiten of de afsluiters er iets mee te maken hebben kun je (tijdelijk) een contact geschakelde + kabel met zekering en schakelaar op een van de gasafsluiters zetten (alle afsluiters staan met elkaar in verbinding).
Hiermee forceer je de afsluiters om open te blijven en kun je uitsluiten of de gascomputer/veiligheidsrelais er iets mee te maken heeft.

Slaat je auto dan nog af op die momenten, dan zou ik het inderdaad zoeken in de verdamper (mengsel etc) of afstelling motor.

NB: gebruik het alleen om te testen, daarna de tijdelijke kabel weer weghalen in verband met de veiligheid.
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - W212 2012
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

Berichtdoor Zozo » 11 okt 2021, 11:04

groove_champion schreef:@ZOZO: Backfires zijn inderdaad niet fijn.... Heb je een backfireklep geplaatst in je 280E? Ik rijd nu al 2 jaar probleemloos op LPG zonder backfires gehad te hebben met mijn 280E (Even afkloppen). Ik plaats om de zoveel tijd nieuwe bougiekabels, nieuwe verdelerkap en nieuwe bougies.
Ik heb ooit een m102 gehad waarbij ik het zelfde deed, echter had ik daar om de zoveel tijd wel een backfire :(



Nee ik heb ongeveer 7 jaar rondgereden met een Volvo 265 GLE die heeft een PRV V6 motor met K Jettronic. Ook hier is het inlaat traject net zo groot als bij de M110 280E... Die heb ik toen met LPG ingebouwd gekocht. En na de nodige backfires met een hoop geklooi met de rubber luchtslangen heb ik daar wel zelf een terugslagklep ingebouwd. Bij de PRV had ik daar plaats voor onder de koude start injector. Had ik gemaakt van een KIWA terugslag klep en een t stuk met slangentulen. En dat werkte heel erg goed, de BOEM! was weg en hoorde je het echt afblazen.

Op het eind van de rit heb ik van deze Volvo ook de cilinderkop kapot gereden... Ik heb dit toen niet meer laten reviseren en de Volvo weg gedaan. Zeker weten doe ik het niet maar vermoed dat ook dit euvel toe te schrijven is aan rijden op LPG met een oude nooit gereviseerde motor. Indien je de kwaliteit van de kop niet weet heb je groot risico dat je die eerder naar de filistijnen rijdt.

Afijn daarna heb ik een 280CE gekocht... EN geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om die naar LPG om te bouwen.
Ik heb mijn lesje wel geleerd, de ezel stoot zich geen 2x aan dezelfde steen om het maar even spreekwoordelijk te zeggen.

Maar voor wie dat wel zou willen, voor zover ik heb kunnen zien is er bij de 280 eventueel plaats voor een afblaas onder het blok in de slang van de Extra luchtschuif. Dan wel de slang nemen die direct op het inlaat traject zit. Misschien is er een betere plek. Ik heb 'm nooit echt gezocht.
Avatar gebruiker
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 516
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

Berichtdoor Wietse » 11 okt 2021, 20:08

tja, ik ben er ook nooit zo'n voorstander van geweest. Toch zijn er wel goede verhalen te lezen over betrouwbaar rijden.
Heb er nu zo'n 5000 km op zitten met LPG, 1 x een klein plofje , idd met starten met warme motor, gehad. Dit kwam door vuiligheid in de verdamper. Een nieuwe erop gezet en nooit meer last van gehad.
Maar wel dus last van afslaan, nadat ik even de motor heb uitgezet, en dan weer starten en wegrijden. Dan valt die soms uit na 100 meter.
Nu rij ik dus korte stukken op benzine , en afstanden op LPG. Dat gaat goed. Maarja je wil er het fijne van weten en oplossen.
Laatst met een toerritje, even een tussenstop met koffie, half uurtje later weer starten en verder, hoppa na 100 meter is het weer zo ver. Dan moet ik echt terug op benzine en starten, want op LPG start die echt niet. Contact moet echt uit/aan en starten op benzine en weer overzetten op LPG.

Misschien moet ik er maar mee leren leven , maar 1 ding is zeker, mijn 280TE blijft voorlopig op benzine :naughty: ,( dochterlief rijd er ook in)
En lekker dieselen met mijn 300TD... heerlijk... hoewel ik nu wel een tikje hoor :woohoo:
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1082
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979, Triumph TR6 1972


Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

Berichtdoor Zozo » 12 okt 2021, 09:33

Wietse schreef:tja, ik ben er ook nooit zo'n voorstander van geweest. Toch zijn er wel goede verhalen te lezen over betrouwbaar rijden.
Heb er nu zo'n 5000 km op zitten met LPG, 1 x een klein plofje , idd met starten met warme motor, gehad. Dit kwam door vuiligheid in de verdamper. Een nieuwe erop gezet en nooit meer last van gehad.

Laatst met een toerritje, even een tussenstop met koffie, half uurtje later weer starten en verder, hoppa na 100 meter is het weer zo ver. Dan moet ik echt terug op benzine en starten, want op LPG start die echt niet. Contact moet echt uit/aan en starten op benzine en weer overzetten op LPG.


Wat de backfires betreft kan ik je slechts uit ervaring meegeven dat wanneer je ooit een goeie krijgt en je hebt geen afblaas beveiliging dan knalt je wat naar de filistijnen. Als je geluk hebt ploppen er ergens wat slangen af. Dan trekt het systeem valse lucht en zal de motor niet meer starten of zeer slecht stationeer lopen. EN dan kun je gaan zoeken waar het allemaal er vanaf gesprongen is.

Kan een leuke puzzel worden, hier zie je een afbeelding wat er allemaal aan slangen eraf kan knallen bij de M110.
https://www.sls-hh-shop.de/main/de/merc ... erlaufluft

In het ergste geval knalt je luchtfilter kapot, klemmen breken af of verbuigen en nog erger de luchtweger stuwschijf of arm verbuigt. Met die laatste ben je echt in de aap gelogeerd want dat onderdeel is niet zomaar te vervangen.

Je kunt het gokje wagen en hopen dat je er nooit een krijgt en afwachten. Komt ie en echt goed en je bent ver van huis dan maak je bost maar nat. :dry:

Google maar eens op k-jetronic LPG backfire, dan vind je dat het niet merk specifiek is en heel veel mensen klagen/hebben geklaagd over vanalles met k-jetronic omgebouwd naar LPG.

De enige remedie die de LPG markt zelf ooit heeft verzonnen en nog steeds aanbied is de stuwschijf beveiliging.
https://www.lpgonderdelenshop.nl/stuwschijf-105
Maar helaas het beveiligd idd de stuwschijf, das wel fijn, maar daarboven zit de luchtfilter en die geeft alsnog de nodige tegendruk bij een backfire en dan kunnen je alsnog wat slangen er af knallen. Om dal laatste te voorkomen, moet je een slang zoeken die lang genoeg is danwel die je zonder problemen langer kunt maken en waar plaats is om een T-stuk te plaatsen met daarin een terugslagklepje. Wanneer de motor zuigt is klepje dicht en wanneer de motor blaast (backfire) gaat klepje open en de druk ontsnapt vrij naar buiten. Zoek een slang die direct op het spruitstuk zit voor de stuwschijf. De terugslagklep kun je eventueel vinden in de pneumatiek met maat G1/4" of neem eentje van KIWA met de maat G1/2" Daarbij een passend T-stuk (messing) met slangentulen. Monteer het vrij van de motorblok zodat het niet te heet wordt. Dan is ook de stuwschijfbeveiliging overbodig.

Kleine investering die je indien nodig een hoop sores kan voorkomen. :dance: (Als laatse daarover kan ik alleen maar zeggen een gewaarschuwd mens telt voor 2 :whistling )

Succes!

Wat betreft dat uitvallen op LPG kort na een warme start lijkt meest voor de hand liggend op een elektrisch probleem. Ook de LPG zal een beveiligingsrelais hebben die de bradstoftoevoer stopt. Mogelijk dat die sensor of klep het verkeerde signaal geeft/krijgt en dus de toevoer dichtgooid. Zoe je eens aan de LPG boer moeten vragen of hier ergens een tijdelijk doorverbinding te maken is om die beveiliging te overbruggen. Zoals we dat ook kunnen bij het brandstofrelais op benzine. Maar het blijft een lastige wanneer je het systeem niet kent en niet weet waar je kijken moet om het dan systematisch na te lopen. De meeste automoneurs maken je niet wijzer dan je bent, de kok verraad zijn recepten niet, je zult dan zelf alle documentatie over de werking van de installatie en de componenten moeten zien te krijgen en bestuderen.
Avatar gebruiker
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 516
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

Berichtdoor iwemalpg » 18 okt 2021, 19:50

Backfires kunnen optreden door een foutief mengsel.
Met name te arme mengsels geven bij een warme motor al snel een backfire.
De andere reden is de ontsteking.
Het kan komen door het niet of slecht vonken.
Auto diagnosecentra kunnen dit controleren.
Moderne elektronische ontstekingen kunnen wel met arme mengsels omgaan.
Met name als de tank vrijwel leeg is heb je al snel dat de motor ingaat houden als je gas geeft.
Als het mengsel nog armer wordt gaat de motor backfiren.
Met een moderne ontsteking merk je niets van het inhouden bij gas geven met bijna lege tank.
Zodra het mengsel te arm is voor een verbranding zal de motor stoppen.
De kans dat er dan een backfire optreedt is dan minimaal.
Naast de boven genoemde schijf zijn er ook plunjers die de k-jet open zetten.


Hugo
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC) to test your engine.
iwemalpg
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 01 aug 2020, 11:19
Roepnaam: Hugo
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

Berichtdoor Wietse » 21 okt 2021, 10:16

Ik heb gelukkig nog geen last van backfires, dit is het probleem niet.

maar mijn tank heb ik nu leeg gereden, en waarschijnlijk ga ik hem niet meer vullen. installatie gaat eruit, zoveel km rij ik toch niet.
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1082
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979, Triumph TR6 1972


Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

Berichtdoor Wietse » 13 dec 2022, 11:20

Ik denk het probleem van afslaan gevonden te hebben. Door gebrek aan ervaring en kennis van het LPG systeem is het waarschijnlijk mijn eigen schuld.
Maar helaas ook 3 x bij een deskungige geweest, en deze beste man was het ook niet opgevallen!

Een familie lid die langs kwam gaf dit als oorzaak aan, de warm water toevoer slang naar de verdamper kwam enigzins net boven het kleppendeksel uit, met als gevolg dat dit het hoogste punt was. dus een luchtbel.
Slang verlegd achter de cilinderkop bij de 6e bougie, ( radiateurdop is nu echt het hoogste punt), starten op benzine , warm rijden en gelijk op LPG. Ben inmiddels weer 1000km verder zonder problemen.

Hopelijk blijft het zo en kan ik van mijn coupe genieten, :kerst:
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1082
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979, Triumph TR6 1972


Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

Berichtdoor Wietse » 28 feb 2023, 13:17

Ik had dus koelwater verlies, met als gevolg dat die afsloeg op LPG.
De koppakking is dus lek en heb nu de cilinderkop eraf. Km stand is onbekend, zal best wel eens veel kunnen zijn. olie verbruik 1 op 2000 km
De pakking was echt heel oud, denk zelfs nog wel de eerste, helemaal doorweekt en bros.
shortblock 280 2.jpg
shortblock 280 2.jpg (69.83 KiB)


Heb nu een koppakkingsset gekocht van Elring,

uitlaatklep.PNG
Uitlaatklep
uitlaatklep.PNG (407.33 KiB)


Dit is een foto van de uitlaatklep door de uitlaatpoort. Op de meeste uitlaatkleppen ziet het er dus zo uit, helemaal koolaanslag.
Nu zullen jullie zeggen, reviseren die kop en harde klepzetels erin, klepsseals en en klep geleiders. Denk dat dit ook wel zo gaat gebeuren.
Iemand nog adresjes voor koprevisies regio Rotterdam?

Wietse
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1082
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979, Triumph TR6 1972


Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

Berichtdoor De Boer » 01 maart 2023, 09:41

Urk ligt niet echt bij je in de buurt maar op Urk zit Jaap Pul met zijn revisie bedrijf. Hij doet veel Mercedes motoren en bij onze oudjes weet Jaap heel goed waar hij over praat. Vakmensen voor een betaalbare prijs.
De Boer
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 24 mei 2013, 19:14
Woonplaats: Urk
Roepnaam: Kees
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 300E
W124 250D
W124 400E
W136 170Va
VESPA SPRINT

VorigeVolgende

Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 0 gasten