MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 07 feb 2023, 07:29

De W116 van John.M

Post hier alle updates van je auto, van bougie (of gloeier) wissel tot aan een project.
Project afgerond, zet dan een link in je logboek!
Gewoon showen mag ook natuurlijk.

Moderator: Bram Jansen

Re: De W116 van John.M

Berichtdoor John.M » 24 jan 2023, 23:07

Nu de dwarsarm er weer in bouwen,
De getande as is iets conisch. Die kun je dus strakker naar binnen draaien, is ook op de foto’s goed te zien.
IMG_8441.JPG
IMG_8441.JPG (312.13 KiB)

IMG_8442.JPG
IMG_8442.JPG (240.48 KiB)

IMG_8443.JPG
IMG_8443.JPG (218.39 KiB)

IMG_8444.JPG
IMG_8444.JPG (317.53 KiB)

IMG_8445.JPG
IMG_8445.JPG (294.52 KiB)

IMG_8446.JPG
IMG_8446.JPG (310.64 KiB)

IMG_8447.JPG
IMG_8447.JPG (355.58 KiB)

IMG_8450.JPG
IMG_8450.JPG (266.42 KiB)


Nu nog de buitenkant goed ontvetten en netjes weer zwart schilderen
Avatar gebruiker
John.M
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, W 204 200 Kompressor 2009 en een W169 A160


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor John.M » 24 jan 2023, 23:13

Stuurhuis is weer “fabrieksnieuw” :lol: :lol: :lol:
Ga vandeweek ook het revisie setje bestellen voor de stuurbekrachtigingspomp op de motor en een nieuw filtertje, :woohoo: :whistle:
Dan is alles nieuw
612DB314-4214-427E-9E10-B9AF7F536D55.jpeg
612DB314-4214-427E-9E10-B9AF7F536D55.jpeg (111.63 KiB)

F6D8BF48-F09E-4494-9025-A9BD15218757.jpeg
F6D8BF48-F09E-4494-9025-A9BD15218757.jpeg (71.56 KiB)

Overzicht.jpeg
Overzicht.jpeg (84.82 KiB)
Avatar gebruiker
John.M
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, W 204 200 Kompressor 2009 en een W169 A160


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor RD500sec » 26 jan 2023, 12:56

Ik ben wel nieuwsgierig naar de revisieset, John, heb je daar een bestelnummer van, of moet je alle onderdelen apart bestellen?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor John.M » 26 jan 2023, 21:55

RD500sec schreef:Ik ben wel nieuwsgierig naar de revisieset, John, heb je daar een bestelnummer van, of moet je alle onderdelen apart bestellen?


Ja Richard, alles moet separaat besteld worden, zitten wel een paar dubbele ringen bij, das dan maar weer voorraad.
IMG_5449.JPG
IMG_5449.JPG (251.56 KiB)

IMG_5450.JPG
IMG_5450.JPG (192.41 KiB)
Avatar gebruiker
John.M
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, W 204 200 Kompressor 2009 en een W169 A160


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor RD500sec » 27 jan 2023, 15:18

:text-thankyouyellow:
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor wwwW123 » 28 jan 2023, 20:17

Vroeger hebben we hier volgens mij ook vaker over revisie van stuurhuizen gehad. Ik meen dat je er niet was met lagers en pakkingen vervangen, maar dat de assen versleten en dat bijstellen eigenlijk na zeg 160k kilometers nooit voldoende was...
Die as moest opgelast worden ofzo en geslepen.. anders houd je wat speling. Misschien dat andere oudgedienden het precies nog weten.
Op het W126 forum was ooit wwn gezamenlijke actie bedacht om dan tegelijk een deal te maken met een revisie bedrijf.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1561
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Toyota PICNIC (eigenlijk beter dan een benzine Mercedes :-))
Skoda Fabia (niet verder vertellen)


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor Weizengelb » 01 feb 2023, 12:32

Hoi Hanko, Ja dat waren ook mijn gedachten.

Het stuurhuis van mijn 500SE stond te strak afgesteld en het stuur kwam te weinig terug na een bocht. Ik zag aan de schroef dat deze verder was uitgedraaid (lichtere kleur roest op een paar windingen).

Ik heb hem weer een stukje ingedraaid (meer speling) en nu is het goed. het stuur komt terug en de speling is minimaal. Toch zou een revisie mij wel een keer reviseren. Maar omdat het huis niet lekt (of niet te veel) zou ik dan wel meer willen bereiken dan alleen weer goede afdichting. Vandaar ook mijn vragen.

Maar het blijft mooi om te zien en is een leuke klus! Dank daarvoor :handgestures-thumbup:
Math
automaatcartereropenstuurdemper388.jpg
automaatcartereropenstuurdemper388.jpg (815.84 KiB)

meeting500BMWjaguar2.jpg
meeting500BMWjaguar2.jpg (959.79 KiB)

500SE r.jpg
500SE r.jpg (1.35 MiB)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2623
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor RD500sec » 04 feb 2023, 14:36

wwwW123 schreef:Vroeger hebben we hier volgens mij ook vaker over revisie van stuurhuizen gehad. Ik meen dat je er niet was met lagers en pakkingen vervangen, maar dat de assen versleten en dat bijstellen eigenlijk na zeg 160k kilometers nooit voldoende was...
Die as moest opgelast worden ofzo en geslepen.. anders houd je wat speling. Misschien dat andere oudgedienden het precies nog weten.
Op het W126 forum was ooit wwn gezamenlijke actie bedacht om dan tegelijk een deal te maken met een revisie bedrijf.


Naruurlijk heb je gelijk dat een nieuw lager om een versleten as geen zin heeft.
Als ik naar de foto's kijk, dan zie ik geen ingelopen onderdelen, en ik ga ervan uit, dat John zich dit ook realiseert, en hiernaar heeft gekeken.
Bij de deal die met het revisebedrijf werd gemaakt, was het uitgangpunt dat er en revideerbaar stuurhuis aangeleverd werd, bij ingelopen onderdelen werd er naar een ander stuurhuis gezocht, en werd het aangeleverde sturhuis niet gereviseerd.
conclusie is eigenlijk dat het revisibedrijf een zelfde methode hanteert als John heeft toegepast. Dit gaat zolang er nog reviseerbare stuurhuizen zijn te vinden, het volgende stadium is inderdaad oplassen en slijpen van ingelopen onderdelen, waarmee een revisie akelig kostbaar wordt.
Realiseer je ook dat de speling ie je aan het stuur waarneemt een optelsom is van alle spelingen in het stuurhuis, door vervangen van de lagers en het opnieuw afstellen ervan, leverd dit een stuurhuis op die weer goed op de stuurcommando's reageert, vooropgesteld dat de overige onderdelen niet zijn ingolopen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor John.M » 05 feb 2023, 18:01

Goed opgemerkt Richard,
Ja natuurlijk zijn onze stuurhuizen op zekere leeftijd en ja ik heb mij heel goed gerealiseerd wat de mogelijkheden zijn.
Ik heb bij Bas Bouckaert een stuurhuis gekocht met nog de stelbout in de oorspronkelijke positie en nog netjes draait.
Als er teveel speling op de as en het huis komt/zit is het gewoon einde oefening.
Nu heeft mijn wagen na 49 jaar wel wat speling en met het gereviseerde stuurhuis zal dit zeker minder zijn, dat is heel acceptabel. tis geen daily driver daar heb ik de W204 200 kompressor C Klasse voor :woohoo:
Avatar gebruiker
John.M
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, W 204 200 Kompressor 2009 en een W169 A160

Vorige

Keer terug naar Logboek / Showroom

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron