MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 30 nov 2020, 13:05

De W116 van John.M

Post hier alle updates van je auto, van bougie (of gloeier) wissel tot aan een project.
Project afgerond, zet dan een link in je logboek!
Gewoon showen mag ook natuurlijk.

Moderator: Bram Jansen

Re: De W116 van John.M

Berichtdoor John.M » 27 feb 2020, 21:43

Ook nog 2 slangen vervangen van de stuurbekrachtiging........ deze gaan van en naar het filterhuis, die maak ik goed schoon, nieuw filtertje en verse olie. Slang heb ik van de Dealer maar denk niet dat dit de juiste maat is, zal wel ritje watersportzaak worden
9DF99E58-DA68-4E77-9C02-EFCD5558E7DD.jpeg
9DF99E58-DA68-4E77-9C02-EFCD5558E7DD.jpeg (91.63 KiB)
Avatar gebruiker
John.M
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, SLK 230 Kompressor


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor John.M » 27 feb 2020, 21:51

Ze rijdt weer :woohoo:
Rook niet meer :whistle: Dus geen blauwe walmen meer met optrekken voor een stoplicht
Die kachel :woohoo: ongelofelijk hoe dat werkt :woohoo:
Ruitenwissers doen het zoals het hoort
Richtingaanwijzers blijven hangen zoals het hoort
Jaa ik hele grote blij

De stuurbekrachtiging, alles gereinigd en gespoeld, zo aan de kleur van de olie te zien,de afgelopen 30 jaar niet meer gebeurd. De slangen vervangen, baksteun vervangen
Technisch is de wagen zowat 100%
Zowat :think: ja want ik wil graag nog alle remklauwen reviseren, een set gebruikte is welkom. Dan de beide spoorstangen en de middenstuurarm nog vervangen dan is ze technisch helemaal in orde
FE0C272A-1162-494A-8ACC-2B94F05DD47F.jpeg
FE0C272A-1162-494A-8ACC-2B94F05DD47F.jpeg (152.46 KiB)

83FCBB8A-EAB7-419C-9C1C-609085299201.jpeg
83FCBB8A-EAB7-419C-9C1C-609085299201.jpeg (169.27 KiB)

DFA9E539-D25C-44CC-BD64-9940CE1C9026.jpeg
DFA9E539-D25C-44CC-BD64-9940CE1C9026.jpeg (166.78 KiB)

C1656F56-EA9E-4FE8-9636-F0EDB3E9F0BF.jpeg
C1656F56-EA9E-4FE8-9636-F0EDB3E9F0BF.jpeg (136.45 KiB)

6E6C37F9-7C90-4CD7-A48E-91B5CFBB7418.jpeg
6E6C37F9-7C90-4CD7-A48E-91B5CFBB7418.jpeg (282.04 KiB)

890BB254-5905-4AAC-97A4-43C3882C5554.jpeg
890BB254-5905-4AAC-97A4-43C3882C5554.jpeg (121.02 KiB)

IMG_0482.JPG
IMG_0482.JPG (2.52 MiB)

ERJC3012.JPG
ERJC3012.JPG (186.88 KiB)
Avatar gebruiker
John.M
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, SLK 230 Kompressor


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor John.M » 27 feb 2020, 21:53

Kort filmpje van het eerste ritje terug naar mijn Garagebox
Het geratel komt omdat ik op de witte streep van het wegdek reed :lol:

https://youtu.be/iYrlc_uLxBo
Avatar gebruiker
John.M
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, SLK 230 Kompressor


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor Toontje » 28 feb 2020, 09:09

lekker
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10268
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190 diesel 1986


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor John.M » 10 sep 2020, 22:03

Na de motorrevisie de wagen aan de testkast gehangen. Ze rijd (reed) prima maar het benzine verbruik van 1 : 6,5 / 7 is wel wat veel. Komt bij dat het CO veel te hoog is en niet is af te regelen.
De potmeter op de ECU kun je verdraaien wat je wil maar daar gebeurd niets.
IMG_5894.JPG
IMG_5894.JPG (190.78 KiB)

IMG_5893.JPG
IMG_5893.JPG (152.51 KiB)


Op advies de ECU laten reviseren (EPS Elektronik Langelsheim Duitsland)
ECU terug geplaatst starten lopen en idd gelijk veel netter. Stukje rijden, na een paar honderd meter houd ze 2 keer in.
Dan een recht stuk gas er op, trekt als een lier en rijd wederom goed. Tot na een paar kilometer bij een stoplicht stopte ze er mee, draaide stationair nog wel maar geen reactie op gaspedaal.
Verdenk direct de nieuwe ECU, dus contact met EPS gehad, die sturen een andere op. De gereviseerde terug gestuurd blijkt in orde te zijn :roll:
De beide voorschakelweerstanden heb ik vervangen voor nieuwe, geen verschil.
De wagen start, maar slaat ook weer af.
Ik heb het benzinefilter vervangen incl. alle slangen en ook het filter in de tank. Tank is schoon!
Dit filmpje is van gisterenavond
https://youtu.be/CiwttKBrF-Q

Ik heb een nieuwe benzinepomp besteld deze is onderweg. Maar is dat de boosdoener? Relais schakelt gewoon
Kan de drukregelaar maar zo ineens stuk gaan???

Wat is dit waarom rijd ze niet meer?
Alle suggesties zijn welkom
Avatar gebruiker
John.M
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, SLK 230 Kompressor


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor JantjeV8 » 11 sep 2020, 07:33

Heb je slangen van de juiste diameter gehanteerd? Volgens mij hoef je het jou technisch niet uit te leggen waar het allemaal mis kan gaan, die kennis heb je wel. Misschien helpen met een chronologische aanpak.

Tank was schoon, dus dat is gedaan.
-pomp onder auto.
- drukregelaar onder auto.
- filter onder auto.
- leidingen onder auto.
- drukregelaar op de spinnenkop.
- Brandstofrelais. (pinnen doorverbinden).
- injectoren schoon? (valse lucht lijkt het niet op).

En volgens mij is 860t/min voor stationair ook aan de hoge kant.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4195
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor John.M » 11 sep 2020, 07:57

JantjeV8 schreef:Heb je slangen van de juiste diameter gehanteerd? Volgens mij hoef je het jou technisch niet uit te leggen waar het allemaal mis kan gaan, die kennis heb je wel. Misschien helpen met een chronologische aanpak.

Tank was schoon, dus dat is gedaan.
-pomp onder auto.
- drukregelaar onder auto.
- filter onder auto.
- leidingen onder auto.
- drukregelaar op de spinnenkop.
- Brandstofrelais. (pinnen doorverbinden).
- injectoren schoon? (valse lucht lijkt het niet op).

En volgens mij is 860t/min voor stationair ook aan de hoge kant.


Het is een D-Jetronic...........
Ik twijfel of het benzinepompje wel genoeg druk opbouwd, zijn niet heel duur dus maar een nieuwe besteld.
Alle (nieuwe) benzine slangen zijn van dezelfde diameter.
Filter in de tank en het bandstoffilter zijn nieuw.
Hij heeft GEEN spinnekop......... daarom verdenk ik de drukregelaar. ik ga komende week een slang in elkaar zetten met een drukmeter er tussen zodat ik de benzinedruk (2.1 bar) van de ringleiding kan meten.

Brandstof relais heb ik gewisseld die schakelt gewoon, dat hoor je ook.
Stationair staat idd te hoog, anders slaat ze wel eens af......
Avatar gebruiker
John.M
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, SLK 230 Kompressor


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor RD500sec » 11 sep 2020, 15:50

John, je hebt een auto van 46 jaar oud als ik het goed uitreken.
Of je dan kan spreken van zomaar opeens stuk gaan van in dit geval een drukregelaar, valt te betwijfelen.
Zoals ik het bekijk, heeft het onderdeel er 46 jaar over gedaan om stuk te gaan.
De auto reed voordien met een te hoog CO, wilde statioNair wel eens afslaan, dus er was al een probleem, of mogelijk meerdere.
Ik ben onvoldoende op de hoogte van de D-jetronic om de symptomen te kunnen rijmen.

Je bent denk ik goed begonnen, met het reinigen van tank en vervangen van de filters en slangen.
Wees voorzichtig met vervangen van onderdelen, omdat ze toch goedkoop zijn, dat kan uiteindelijk toch nog prijzig worden.
Meten is weten, gissen is missen.
Als ik me niet vergis, zitten er onder de punten voor de ontsteking nog een set punten voor het aansturen van de injectoren bij een D jetronic, heb je daar al naar gekeken? (Daar houd mijn kennis van de D jetronic ook wel op)
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 789
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor John.M » 29 okt 2020, 22:13

ppppffffff............


Wat een geklooi, maar goed.
Alles uit de kast gehad en gehaald,
Ontsteking, nieuwe groene draad met condensator er in gemaakt evenals nieuwe contactpunten. Ik had 4 ontstekingsmodules om te proberen (3 van Bas Bouckaert) daarvan bleek er 1 niets te doen. Die van mezelf werkt prima.
Nadat ik vorige week woensdag een dag hulp had gekregen bleef ze uiteindelijk door vele malen starten wel lopen maar daar was alles mee gezegd.

https://youtu.be/HM27T4SFgXQ
https://youtu.be/MZRoeX9sGMA
https://youtu.be/R4C7VrvQFnA

Kon wel mooi de benzine druk meten en afregelen op de voorgeschreven 2,1 bar
IMG_1501.JPG
IMG_1501.JPG (162.4 KiB)

IMG_1502.JPG
IMG_1502.JPG (149.94 KiB)

Op de sloop nog een gasklepregelaar gehaald, geen verschil. Degene die mij hielp kijkt mij op een gegeven moment aan en zegt "John het kan niet anders zijn dan de ECU :? Dus de volgende dag naar Martin Kuik in Hilversum, hij heeft een ECU liggen die ik kan lenen en zie hier

IMG_1538.JPG
IMG_1538.JPG (369.37 KiB)

IMG_1547.JPG
IMG_1547.JPG (217.54 KiB)


https://youtu.be/5HWBLF24EF4
https://youtu.be/TUWaTEd1pXw
https://youtu.be/-4fQBEkOek4

Inmiddels met EPS contact, DHL komt de ECU halen, ze zorgen voor de juiste oplossing.

Intussen laat ik deze ECU mooi ff zitten en denk dat ik 'm voor de zekerheid maar overneem van Martin
Avatar gebruiker
John.M
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, SLK 230 Kompressor


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor John.M » 29 okt 2020, 22:43

Volgende klusje, de remmen, rechtsachter blijft hangen, al een paar keer los gemaakt maar dat is niks.
Dus afgelopen zomer bij Bas Bouckaert een paar remklauwtjes opgehaald.
Deze geheel gedemonteerd, netjes gestraald, en voorzien van een revisie setje incl. nieuwe zuigertjes
CMKS6842.JPG
CMKS6842.JPG (176.48 KiB)

IMG_0192.JPG
IMG_0192.JPG (283.05 KiB)

IMG_0744.JPG
IMG_0744.JPG (259.58 KiB)

IMG_1261.JPG
IMG_1261.JPG (145.53 KiB)

SNYA3089.JPG
SNYA3089.JPG (219.54 KiB)

UDAX2138.JPG
UDAX2138.JPG (261.19 KiB)

IMG_1293.JPG
IMG_1293.JPG (370.21 KiB)

KVQP4360.JPG
KVQP4360.JPG (257.37 KiB)

GYDP0060.JPG
GYDP0060.JPG (263.68 KiB)


Binnenkort vervangen B)
Avatar gebruiker
John.M
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, SLK 230 Kompressor


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor John.M » 29 okt 2020, 22:50

RD500sec schreef:Als ik me niet vergis, zitten er onder de punten voor de ontsteking nog een set punten voor het aansturen van de injectoren bij een D jetronic, heb je daar al naar gekeken? (Daar houd mijn kennis van de D jetronic ook wel op)


Ja het z.g. Gebit
Schoongemaakt, mankeert niets, gemeten werkt zoals het hoort
IMG_9630.JPG
IMG_9630.JPG (169.94 KiB)

IMG_9633.JPG
IMG_9633.JPG (239.62 KiB)
Avatar gebruiker
John.M
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, SLK 230 Kompressor


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor RD500sec » 01 nov 2020, 12:51

Mooi dat ze weer loopt John :handgestures-thumbup:
Nu ben je onderhand specialist op het gebied van de D-jetronic.
Bedankt voor de foto John, altijd leuk om te zien hoe de dingen in elkaar steken.

Netjes zo die remklauwen, is ook de enigste juiste manier om het aan te pakken.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 789
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor John.M » 12 nov 2020, 20:24

Ja idd weet er inmiddels aardig wat vanaf ja. Leerzaam heel leerzaam dat wel.

De remklauwtjes achter heb ik vervangen. In het motorcompartiment zit een extra rembekrachtiger, was ooit voor een aanhanger bedoeld. Ding werkt wel maar doet niks. Trekhaak is er af en komt er ook nooit meer op.
DZWE8247.JPG
DZWE8247.JPG (242.05 KiB)

De remleiding van dat ding ligt los met een tyrap tegen het subframe. Dat maakt op sommige wegen wel eens een typisch geluid.......Dan sta je stil met voet op de rem zakt dat toch heel langzaam weg :-o Dat is ook niet zoals het hoort.
Buiten dat de remklauw rechtsachter blijft hangen zit de remmerij me totaal niet lekker. Als je met ruim honderd kilometer per uur ineens afremt trekt de wagen weg en trilt enorm. Rem je heel voorzichtig en beheerst gebeurt dat niet. Dus die hele onnodige rommel gaat er uit.
Nu zit er op het vacuüm van het spruitstuk naar de rembekrachtiger een aftakking
Bij Bas Bouckaert krijg ik een stuk vacuüm slag mee wat als donor kan dienen, want er zit een T stuk met een leiding naar dat ding
IMG_1553.JPG
IMG_1553.JPG (213 KiB)

TGNT1944.JPG
TGNT1944.JPG (213.67 KiB)


Dus het hele zaakje afgekoppeld en van de 2 vacuüm delen 1 hele kunnen maken
IMG_1941.JPG
IMG_1941.JPG (439.18 KiB)


Dan dat "ding" incl. alle leidingen uit en onder de wagen vandaan gedemonteerd
IMG_2184.JPG
IMG_2184.JPG (310.92 KiB)


Dan zit er een T stuk waarvan de aftakking naar die extra rembekrachtiger gaat. Blijkt (gelukkig) de kortste remleiding te zijn van het linker voorwiel.
IMG_1944.JPG
IMG_1944.JPG (152.37 KiB)

IMG_1946.JPG
IMG_1946.JPG (242.22 KiB)
Avatar gebruiker
John.M
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, SLK 230 Kompressor


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor John.M » 12 nov 2020, 20:45

Dat stukje remleiding zal nieuw gemaakt moeten worden.
Ik bestel 4 nieuwe remslangetjes en een liter remolie om alles in z'n geheel te vervangen. Dan neem ik ook het koppelings deel mee.
IMG_2119.JPG
IMG_2119.JPG (225.13 KiB)

Remslangetjes vervangen wordt nog een uitdaging....... linksvoor al af moeten zagen.
IMG_2116.JPG
IMG_2116.JPG (277.65 KiB)

Dan het reservoir er af wat er zit wel erg veel slib substantie in...... heel voorzichtig, krak...... stuk :crazy: :o :silent: :(
IMG_2113.JPG
IMG_2113.JPG (153.8 KiB)

Op de sloop maar een andere gehaald, thuis grondig schoon gemaakt, das weer proper :woohoo:
IMG_2157.JPG
IMG_2157.JPG (188.48 KiB)

IMG_2158.JPG
IMG_2158.JPG (140.89 KiB)

Dan een nieuw remleidinkje fabriceren
IMG_2179.JPG
IMG_2179.JPG (239.98 KiB)

Dan kan alles weer in elkaar worden gemaakt
HADS5868.JPG
HADS5868.JPG (205 KiB)

IMG_1942.JPG
IMG_1942.JPG (178.29 KiB)

IMG_2185.JPG
IMG_2185.JPG (186.24 KiB)

Het remsysteem gevuld en ontlucht. Samen met m'n Pa een klein DBOtje gemaakt :woohoo: remmen zijn echt perfect nu, geen gestuiter meer en ook geen wegtrekkers meer.

Enkel het remslangetje rechtsachter nog vervangen...... zeskantmoer is niet best meer. zal ook wel afzagen worden en dan met een klein stukje remleiding en een koppelstukje weer nieuw maken
Avatar gebruiker
John.M
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, SLK 230 Kompressor


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor Semrick » 13 nov 2020, 10:05

Goed bezig John...
Auto wordt weer als nieuw... :clap:
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 3997
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam: Rickert
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 300E 1987


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor Weizengelb » 13 nov 2020, 13:43

Inderdaad goed bezig John!

De remmen zijn het belangrijkste dus goed dat je alles nu goed aanpakt.

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2352
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Vorige

Keer terug naar Logboek / Showroom

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten