MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 18 jan 2020, 23:39

De W116 van John.M

Post hier alle updates van je auto, van bougie (of gloeier) wissel tot aan een project.
Project afgerond, zet dan een link in je logboek!
Gewoon showen mag ook natuurlijk.

Moderator: Bram Jansen

Re: De W116 van John.M

Berichtdoor JantjeV8 » 03 jan 2020, 11:37

Aha, duidelijk Tonemans! :handgestures-thumbup:
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4094
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor John.M » 03 jan 2020, 20:01

Ja idd Jan dat "ding" is een extra rembekrachtiger voor een aanhanger, zit er af fabriek al op.
De wagen heeft erg lang stilgestaan, van 1991 tot 2009 om precies te zijn. Dus als je rijd en ff moet wachten voor een stoplicht en je trekt op is het wel erg blauw uit de uitlaat. Typisch gevalletje van keiharde klepsteelrubbers.
Volgende week gaat de kop naar een revisiebedrijf, LG motorenrevisie in Amsterdam zuidoost om precies te zijn.

Vandaag alle gedemonteerde delen schoongemaakt
IMG_8111.JPG
IMG_8111.JPG (184.89 KiB)

IMG_8114.JPG
IMG_8114.JPG (139.54 KiB)

IMG_8115.JPG
IMG_8115.JPG (123.66 KiB)

IMG_8120.JPG
IMG_8120.JPG (94.04 KiB)

IMG_8125.JPG
IMG_8125.JPG (175.1 KiB)


Morgen het onderblok en de rest in de wagen schoon zien te krijgen.
Avatar gebruiker
John.M
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, SLK 230 Kompressor


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor Weizengelb » 05 jan 2020, 11:02

Hoi John,

Goed bezig hoor. Hadden de kleppen veel speling in de geleiders? Dan helpen alleen klepsteelrubbers niet lang inderdaad.

Heb je een kettingschakel met klemmetje of sla je een normale schakel weer dicht?

Veel succes! Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2263
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor RD500sec » 05 jan 2020, 14:56

In het verleden heb ik ook een auto gehad met hetzelfde probleem, blauw roken na stationair draaien en in stop and go file verkeer.
Daar lag het probleem niet in de klepgeleiders of klepsteelrubbers, maar waren de zuigerveren hun voorspanning kwijt.

Hoe zien bij jou de cilinderwanden eruit?
Kun je de hoonsporen nog zien, of zijn ze glad gepolijst?
In het laatste geval, zuigers demonteren, nieuwe zuigerveren en de wanden honen, anders ben je het oliegebruik nog niet de baas.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 638
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor John.M » 05 jan 2020, 17:31

Weizengelb schreef:Hoi John,

Goed bezig hoor. Hadden de kleppen veel speling in de geleiders? Dan helpen alleen klepsteelrubbers niet lang inderdaad.

Heb je een kettingschakel met klemmetje of sla je een normale schakel weer dicht?

Veel succes! Math


Komen nieuwe geleiders ook in de kop.
Ketting, een schakel het plaatje er af geslepen. Er komen nieuwe geleiders en een nieuwe ketting gelijk in.
m_IMG_8081.JPG
m_IMG_8081.JPG (59.23 KiB)
Avatar gebruiker
John.M
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, SLK 230 Kompressor


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor John.M » 05 jan 2020, 17:33

RD500sec schreef:In het verleden heb ik ook een auto gehad met hetzelfde probleem, blauw roken na stationair draaien en in stop and go file verkeer.
Daar lag het probleem niet in de klepgeleiders of klepsteelrubbers, maar waren de zuigerveren hun voorspanning kwijt.

Hoe zien bij jou de cilinderwanden eruit?
Kun je de hoonsporen nog zien, of zijn ze glad gepolijst?
In het laatste geval, zuigers demonteren, nieuwe zuigerveren en de wanden honen, anders ben je het oliegebruik nog niet de baas.


Dank je voor dit advies, ik ga idd de cilinderwanden goed controleren, bij enige twijfel gaan de zuigers er idd ook nog uit.
Avatar gebruiker
John.M
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, SLK 230 Kompressor


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor John.M » 05 jan 2020, 17:39

Gisteren 46 jaar vet olie en bagger van het blok verwijderd, Dasty een plantenspuit water, vele afwasborstels en een paar kwasten verder
IMG_8133.JPG
IMG_8133.JPG (172.37 KiB)

IMG_8134.JPG
IMG_8134.JPG (125.17 KiB)

IMG_8135.JPG
IMG_8135.JPG (160.77 KiB)

LFSG5654.JPG
LFSG5654.JPG (168.09 KiB)


Met een erg handig "tooltje" de pakking resten verwijderd op alle delen
IMG_8138.JPG
IMG_8138.JPG (137.4 KiB)

IMG_8142.JPG
IMG_8142.JPG (152.17 KiB)
Avatar gebruiker
John.M
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, SLK 230 Kompressor


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor Jon » 05 jan 2020, 22:10

Zier er weer netjes uit John :handgestures-thumbup:
Zweiachzigfahrer Jon

Ik denk, dus ik Benz..!
Avatar gebruiker
Jon
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 498
Geregistreerd: 06 dec 2008, 15:58
Woonplaats: Kollumerzwaag
Roepnaam: Jon
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 609D (ex-M.E.) Aut. '88 Camper.
W110 230/6 '66
W203 C180 Kompressor 2006
VW Up 2016


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor John.M » 12 jan 2020, 19:36

De kop is weer terug
Koprevisie 1.jpg
Koprevisie 1.jpg (116.54 KiB)

Koprevisie 2.jpg
Koprevisie 2.jpg (120.84 KiB)

Koprevisie 3.jpg
Koprevisie 3.jpg (90.79 KiB)

Koprevisie 4.jpg
Koprevisie 4.jpg (100.18 KiB)

Koprevisie 5.jpg
Koprevisie 5.jpg (104.05 KiB)

Koprevisie 6.jpg
Koprevisie 6.jpg (110.73 KiB)

Koprevisie 8.jpg
Koprevisie 8.jpg (102.15 KiB)

Koprevisie 11.jpg
Koprevisie 11.jpg (100.69 KiB)

Koprevisie 12.jpg
Koprevisie 12.jpg (96.03 KiB)

Koprevisie 13.jpg
Koprevisie 13.jpg (85.97 KiB)


Erg fraai werk afgeleverd
Avatar gebruiker
John.M
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, SLK 230 Kompressor


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor John.M » 12 jan 2020, 19:44

In de tussentijd maar begonnen om het kachelhuis te wisselen............

Met slechts vier hendeltjes en één grote draaiknop. Daar zou je het klimaat in de W116 zonder klima-anlage volgens de folder perfect mee moeten kunnen instellen. Volgens de folder dus….
In werkelijkheid kende het hele systeem in mijn auto na ruim 46 jaar helaas nog maar twee standen: kokend heet…Koud, dus UIT, dat werkte gewoon niet meer.

Diagnose wees uit dat dit beperkte regelbereik veroorzaakt word door een klemmende kachelklep, die er dan weer voor zorgde dat de vacuümschakelaar niet bediend word waardoor de kachelkraan niet meer dichtgetrokken word. Overigens die kachelkraan werkt ook niet meer, de vacuümpot is zo lek als een mandje......... :shock: De klemmende kachelklep word dan weer veroorzaakt door het vergaan van het schuimrubber op de kleppen. Omdat het schuim na 46 jaar volledige verteerd, vergaan en verdwenen was komt de klep een wereldschokkende 2 mm lager te liggen, gaat scheef staan en zet zichzelf shocking klem. Lang leve de Deutsche Gründlichkeit.

Maar goed dit leerde mij dat er maar één oplossing was: Het hele zwikkie dus uit elkaar en alle kachelkleppen voorzien van een nieuwe laag stof. Op marktplaats kocht ik een 2e hands kachelunit en onze “Bertoluchi” voorzag mij van een rolletje zelfklevend warmte bestendig stofachtig spul waarmee de kleppen opnieuw bekleed zijn.
En zoals in dit topic al eerder afgebeeld heb ik de 2e hands unit geheel gereviseerd.
Dat wisselen van de kachelunit blijkt nogal een klus te zijn dus klusjes die tegenvallen schoof ook ik lekker voor me uit. Om het kachelhuis onder het dashboard vandaan te halen......... is een soort van een gevecht op leven en dood tussen mij en Das Haus. Na een uurtje of vijf / zes sleutelen stond dat ding voor de wagen. Rest mij nog slechts een uurtje of vijf / zes geknoei in de Mercedes om de rest weer netjes in elkaar te zetten.
Owh ja tussen het middenrooster en de kachelunit zit een rubberen manchet :doh: die is in staat van ontbinding dus om het middengedeelte terug te bouwen zal ik eerst dit rubber nieuw moeten zien te verkrijgen, maandag maar weer naar de Dealer :woohoo:

Resumerend kunnen we stellen dat een revisie van het kachelhuis echt een behoorlijke klus is. Het hele kachelhuis moet onder het dashboard vandaan. Dat moet eigenlijk in twee delen, dat maakt het makkelijker. Het kachelhuis kun je namelijk in de auto al splitsen, het onderste deel kun je er af halen en dan heb je veel meer ruimte om de rest van het huis naar onder toe weg te klappen en onder het dashboard weg te halen. Daarvoor moet je de kachelmotor ook los halen want anders ken dat lompe ding er nog niet onder vandaan....... nog meer moertjes en ringetjes op een hoop.........
Dan rest straks nog dat alle hendels, stangen en heveltjes weer goed afstelt zoals men het bedoeld heeft dan werkt het daarna echt super......... hoop ik dan maar. Maar je hebt dan de boel weer zo goed als het nieuw geweest is.
IMG_8290.JPG
IMG_8290.JPG (128.85 KiB)

IMG_8372.JPG
IMG_8372.JPG (141.44 KiB)

IMG_8373.JPG
IMG_8373.JPG (142.53 KiB)

IMG_8374.JPG
IMG_8374.JPG (143.76 KiB)

IMG_8378.JPG
IMG_8378.JPG (139.08 KiB)

IMG_8384.JPG
IMG_8384.JPG (119.94 KiB)

IMG_8387.JPG
IMG_8387.JPG (142.75 KiB)
Avatar gebruiker
John.M
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, SLK 230 Kompressor


Re: De W116 van John.M

Berichtdoor Weizengelb » 13 jan 2020, 18:58

Hoi John,

Goed bezig zeg. Dat bloedheet of koud is de bekende W116 kwaal. Een genot wanneer de verwarming wel goed werkt dus ik denk het werk goed besteed.

Veel succes!
Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2263
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D

Vorige

Keer terug naar Logboek / Showroom

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten