MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2022, 15:13

Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Post hier alle updates van je auto, van bougie (of gloeier) wissel tot aan een project.
Project afgerond, zet dan een link in je logboek!
Gewoon showen mag ook natuurlijk.

Moderator: Bram Jansen

Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor wwwW123 » 10 nov 2022, 11:19

Moet officieel dan die uitlijnen die schroef gebruiken?
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1557
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Toyota PICNIC (eigenlijk beter dan een benzine Mercedes :-))
Skoda Fabia (niet verder vertellen)


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor RD500sec » 10 nov 2022, 21:17

Als hij werkt volgens de voorschriften van MB wel.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1162
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor Weizengelb » 16 nov 2022, 09:38

Inmiddels de verzette Spie geplaatst.
Als je de bovenste kettinggeleider losmaakt kan het tandwiel eraf (ketting eerst vastgemaakt met wat kabelbinders).
IMG_6373.jpg
IMG_6373.jpg (735.94 KiB)


De Spie is 4 graden verzet, geeft op de krukas 8 graden. Ik heb nieuwe merktekens gezet op d enokkenas en nokkenassteun want het originele merkteken op de vulring verdraait mee met de nokkenas. Daar zie je dus niks aan.
IMG_6377.jpg
IMG_6377.jpg (690.23 KiB)
IMG_6383.jpg
IMG_6383.jpg (637.13 KiB)
merktekennokkenas.jpg
merktekennokkenas.jpg (110.14 KiB)


De motor en nokkenas staan nu heel netjes op OT, bijna zelfs iets vroeger. De motor eerst met de hand wat rondgedraaid en daarna gestart. Hij loopt weer heel netjes. Bij een ritje meende ik dat hij wat krachtiger aanvoelt nu.

Het starten is echter niet verbeterd... :x

Ik ga nog een paar kleine dingetjes proberen (Betere Startmotor, ander filterhuis met correcte ontluchtingsschroef, snelgloeiers, kabel aan vollasthendel injectiepomp strakker instellen). Maar anders gaat dit blok er toch weer uit en bouw ik de 240D OM616 in. Ik heb de auto wel nodig en hij moet dus ook in de winter goed starten.

Jammer maar weer even wat extra werk :wink

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor wwwW123 » 17 nov 2022, 16:05

Pas op dat je niet om de oorzaak heen gaat.. dus: als je startmotor fris rondgaat, dan ligt het daar niet aan. Als de gewone groeiers goed werken, ligt het daar niet aan. Wat is de druk bij warme motor?
Heb je een goede verstuiving op alle verstuivers?
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1557
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Toyota PICNIC (eigenlijk beter dan een benzine Mercedes :-))
Skoda Fabia (niet verder vertellen)


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor groove_champion » 17 nov 2022, 22:59

Mooie ingreep Math! Ik kende dat niet met een verzette spie! :handgestures-thumbup:
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - W212 2012
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor RD500sec » 18 nov 2022, 11:22

wwwW123 schreef:Pas op dat je niet om de oorzaak heen gaat.. dus: als je startmotor fris rondgaat, dan ligt het daar niet aan. Als de gewone groeiers goed werken, ligt het daar niet aan. Wat is de druk bij warme motor?
Heb je een goede verstuiving op alle verstuivers?



Ik dacht ook aan de verstuivers, misschien een idee om die nog te vernieuwen?
Ook belangrijk is, hoe de compressiedruk zich opbouwt, kun je dat ook vergelijken met de 220D die eruit komt. De compressie einddruk ligt dicht bij elkaar, dat zou het verschil niet mogen zijn.
Nog een variabele is de injectiepomp, je hebt hem mooi op tijd gezet, maar misschien doet hij zijn werk niet meer zo goed?

In het verleden heb ik wel aan Peugeot 304 diesels gewerkt, deze 1300cc motoren hadden geen lang leven, na zo'n 100.000km hadden ze hun beste tijd gehad en zat de compressiedruk aan de minimum. Slechte koude start was het gevolg.
Tot op laatst alleen aanslepen ze nog aan de praat kreeg. Even een trekje, gelijk lopen, en ook gewoon goed rijden. Zolang de motor niet een nacht had gestaan, was starten ook nog mogelijk na het stilzetten. Vergelijkbaar met de 200D die je nu hebt ingebouwd...
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1162
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor Weizengelb » 19 nov 2022, 11:12

Ha ha Richard,

Ja het het wordt langzaam wel erg duidelijk. Ik denk idd te weinig compresie. Het blok loopt nochtans inderdaad erg mooi en stil, rookt weinig/niet (zelfs mijn vrouw zei dat) en heeft goede oliedruk. Net jouw ervaring met die Peugeots. Mijn pa zei ook altijd, hoe meer versleten hoe stiller en mooier ze lopen.

Vanmorgen met deze al lagere temperaturen kreeg ik hem na 2x gloeien wel aan de praat maar toch moeizaam.

Ik denk dat ik aan het volgende project begin: inbouwen van de 240D OM616.
(Als die goed loopt EN start, dan begin ik aan de 220D revisie).

Groetjes Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor RD500sec » 19 nov 2022, 12:59

Inderdaad, Math, de lagere compressie maakt ze stiller.

Misschien kun je als tussenprojectje nog de verstuivers van de 220D in de 200D plaatsen?
Als dat het starten niet verbetert, de pomp van de 220D erop zetten als de motor naast de auto staat?
Als dat geen verschil maakt, weet je dat het in de (opbouw van) compressie ligt, en niet aan de pomp van de 200D.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1162
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee

Vorige

Keer terug naar Logboek / Showroom

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast