MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 mei 2022, 21:39

W123 230 '76 MBreed

Post hier alle updates van je auto, van bougie (of gloeier) wissel tot aan een project.
Project afgerond, zet dan een link in je logboek!
Gewoon showen mag ook natuurlijk.

Moderator: Bram Jansen

Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor Ruud280e » 16 feb 2022, 16:24

Ja dan heb je inderdaad professioneel spul. Ik ken die merken Spies Hecker, Glasurit etc maar die richten zich echt op de professionele markt en zijn doorgaans alleen verkrijgbaar in grootverpakkingen met eveneens grote prijskaartjes.. Niet voor de hobbyist die een stukje aan zijn auto wil bijwerken helaas..
Ruud280e
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 30 dec 2017, 16:00
Roepnaam: Ruud
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1976
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor John.M » 17 feb 2022, 20:36

Hans230CE schreef:spijtig dat je niets meer hoort van Bouckaert.


Gaat goed hoor met Bas :grin: hij is idd erg druk. Heeft een C107 een 280 SLC onderhanden voor zichzelf, wagen is inmiddels gespoten en hij is 'm nu aan het opbouwen.
Volgende week ga ik naar 'm toe zal vragen weer eens wat te posten.
Avatar gebruiker
John.M
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 140
Geregistreerd: 22 dec 2018, 19:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, SLK 230 Kompressor en een W169 A160


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor MBreed » 18 feb 2022, 13:24

Zo deze week weer wat verder gekomen. Linker kant uitgelijnd en doorgelast. Het zal nog niet 100% zijn, maar een beetje bijbuigen gaat zo ook wel, als het maar niet teveel scheelt. De binnenrand moet nu helemaal gladgemaakt worden, want dat zie je straks weer. Buitenkant mag iets grover, want daar komt toch een kitlaag overheen. Twee originele gebruikte schermen had ik al liggen. Beide eerste montage, dus perfecte pasvorm. Een is helemaal roestvrij, de ander een klein plekje aan de voorkant onder, maar dit is geen probleem. De antenne zat bij mijn auto voor, wat niet hoort en aangezien het nieuwe scherm geen gat heeft, verhuist deze naar achteren en meteen maar elektrisch.

IMG_5781.JPEG
IMG_5781.JPEG (540.63 KiB)

IMG_5782.JPEG
IMG_5782.JPEG (506.5 KiB)

IMG_5792.JPEG
IMG_5792.JPEG (858.75 KiB)

IMG_5793.JPEG
IMG_5793.JPEG (823.67 KiB)

IMG_5794.JPEG
IMG_5794.JPEG (884.31 KiB)

IMG_5783.JPEG
IMG_5783.JPEG (1.15 MiB)

IMG_5795.jpeg
IMG_5795.jpeg (1.07 MiB)
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 646
Geregistreerd: 27 aug 2016, 20:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998 en W124 E220 Cabriolet 1996


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor Ruud280e » 19 feb 2022, 09:31

Hallo Max,

Je verslag blijkt een onuitputtelijke bron van nuttige informatie.. Zou je, zodra je daarmee aan de slag gaat natuurlijk, een paar duidelijke foto's willen posten van de wijze waarop de antenne wordt bevestigd in kofferruimte? Ik heb zelf ook een auta 6000 antenne hier nog in de doos liggen met bevestigingsbeugel maar op de een of andere manier lukt het me niet deze uitgelijnd te krijgen met het gat waar hij doorheen moet (linksachter). Ik vraag me dus af of ik iets verkeerd doe of dat ik toch onderdelen mis, of dat de beugel die ik heb misschien anders is dan bij de 0,5 serie..

Alvast dank!

Groeten,
Ruud
Ruud280e
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 30 dec 2017, 16:00
Roepnaam: Ruud
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1976
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor MBreed » 19 feb 2022, 11:44

Hoi Ruud,

Tegen de tijd dat we zover zijn, zal ik dat hier beschrijven. Eerst de voorkant maar afmaken :grin:
Er is geen onderscheid tussen de beugels voor een serie 0,5 of later.

Er zit wel onderscheid in de antenne zelf. Je moet wel de juiste hebben voor de W123. Er is verschil in de lengte van de telescooppijp of kop, waardoor uitlijnen niet lukt. Die van een W126 is bijvoorbeeld aanzienlijk langer. Laat staan als je er bijvoorbeeld een voor een BMW of Audi etc. hebt. Op de doos van de antenne of de antenne zelf staat een typespecificatie. AUTA 6000 EL of U en dan (x) xxx, bijvoorbeeld 260 of F 459. Als je dat nummer hebt, kan ik zo voor je zien of je de goede hebt.
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 646
Geregistreerd: 27 aug 2016, 20:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998 en W124 E220 Cabriolet 1996


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor MBreed » 22 feb 2022, 18:44

weer wat verder
Bijlagen
IMG_5832.JPEG
IMG_5832.JPEG (743.69 KiB)
IMG_5830.JPEG
IMG_5830.JPEG (818.17 KiB)
IMG_5829.JPEG
IMG_5829.JPEG (942.59 KiB)
IMG_5828.JPEG
IMG_5828.JPEG (926.92 KiB)
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 646
Geregistreerd: 27 aug 2016, 20:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998 en W124 E220 Cabriolet 1996


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor MBreed » 08 maart 2022, 11:26

De hele linker kant staat inmiddels in de epoxy grondlaag. De spuiter schuurt het wel weer af, maar de linkerkant is nu echt klaar, op de paravan na dan. Daarnaast heb ik de aluminiumdelen laten natstralen. Echt alsof ze nieuw zijn. We willen voor het bedrijf nu ook maar zo'n machine aanschaffen. Werkt echt bijzonder mooi. Grote voordeel van natstralen is dat het aluminium dichtgeslagen wordt door het water, waardoor het veel minder gevoelig is voor oxidatie dan bij droogstralen.
Bijlagen
IMG_5974.JPEG
IMG_5974.JPEG (1.16 MiB)
IMG_5973.JPEG
IMG_5973.JPEG (1.36 MiB)
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 646
Geregistreerd: 27 aug 2016, 20:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998 en W124 E220 Cabriolet 1996


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor BosBenz » 08 maart 2022, 13:48

Dat ziet er echt uit als nieuw!
Avatar gebruiker
BosBenz
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 nov 2018, 14:46
Woonplaats: Kolhorn
Roepnaam: Harry
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S203 C180 Compressor, H243 EQA 250 Business Solution Luxury


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor Weizengelb » 08 maart 2022, 14:17

Wow, mooi hoor.

Ik heb net deze delen met een kwast en terpentine in een bak ontvet en daarna met een messing borstel opgekuisd...erg veel en vies werk en uiteindelijk redelijk resultaat.

Goed spul werkt erg fijner, dat is zeker :handgestures-thumbup:

Groeten math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2554
Geregistreerd: 20 jan 2006, 12:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor Ruud280e » 13 maart 2022, 20:04

Hallo Max,

Nog bedankt voor je aanbod om even te kijken naar de nummering van mijn antenne :handgestures-thumbup:

Ik heb even gekeken; de antenne is als volgt genummerd op de behuizing: Auta 6000u 465 werknummer:232536.

Nu ben ik wel benieuwd of die inderdaad geschikt is voor de W123...

Ik hoor het wel!

Groeten,
Ruud
Ruud280e
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 30 dec 2017, 16:00
Roepnaam: Ruud
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1976
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor MBreed » 16 maart 2022, 09:29

Hi Ruud,

465 is W123, dus dat zou moeten kloppen, tenzij ermee gerommeld is. Heb je wel de juiste beugel erbij? Daar zijn ook nog verschillen in.
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 646
Geregistreerd: 27 aug 2016, 20:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998 en W124 E220 Cabriolet 1996


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor MBreed » 05 mei 2022, 16:11

Na maanden van andere prioriteiten, eindelijk weer wat tijd gehad om verder te werken aan de 230. De rechter kant mocht er nu ook aan geloven en de voorfront is helemaal kaal gefreesd. Ook aan de rechter kant zat tussen het verbindingsdeel en de scharnierbak roest. Zoals bij elke W123. Er zal een nieuw stukje in moeten vrees ik.
Bijlagen
IMG_6748.JPEG
IMG_6748.JPEG (864.13 KiB)
IMG_6747.JPEG
IMG_6747.JPEG (1.03 MiB)
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 646
Geregistreerd: 27 aug 2016, 20:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998 en W124 E220 Cabriolet 1996


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor Guido » 06 mei 2022, 09:07

Wauw, die wordt weer als nieuw, zijn inderdaad wel de bekende plekken. Die van mij moet er ook weer eens aan gaan geloven.Heb je linksvoor nu het hele veerpootgedeelte vervangen, was dat zo slecht?
Guido
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 23 nov 2015, 21:50
Woonplaats: Kortenhoef
Roepnaam: Guido
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor MBreed » 06 mei 2022, 09:16

Nee die is niet helemaal vernieuwd, zou ook niet kunnen want serie 0,5 is anders. Links is helemaal kaal gehaald en ook deels nieuwe stukken ingelast (rechts is vrij goed in vergelijking tot hoe links was), maar staat inmiddels in een tijdelijke laag tweecomponenten epoxy, zodat het niet weer roest als wij rechts bezig zijn. Het werk aan de linker kant staat in dit topic ook deels beschreven. Links moet straks weer deels kaal geschuurd worden, want er moeten nog enkele verstevigingen op hun plek gelast worden. Voorlopig nog niet klaar dus.
Laatst bijgewerkt door MBreed op 06 mei 2022, 12:27, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 646
Geregistreerd: 27 aug 2016, 20:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998 en W124 E220 Cabriolet 1996


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor MBreed » 06 mei 2022, 09:16

10B1B664-977D-41CF-9368-B869A4E8CD19.jpeg
10B1B664-977D-41CF-9368-B869A4E8CD19.jpeg (3.69 MiB)
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 646
Geregistreerd: 27 aug 2016, 20:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998 en W124 E220 Cabriolet 1996


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor JantjeV8 » 06 mei 2022, 11:10

Erg netjes!!
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4313
Geregistreerd: 05 okt 2007, 07:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor MBreed » 11 mei 2022, 17:07

Vandaag weer in de weer geweest. Ik heb twee donorstukken klaargemaakt om uitgesneden te worden en toch ook maar preventief de versterkingen op de rechter wielkast losgehaald. We gaan nu zo ver, dan pakken we de roest tussen de naden hier ook maar aan. Mijn vader heeft ondertussen de zaag er weer ingezet en het gebied rond de afwatering heeft zijn beste tijd wel gehad.

De donorstukken zijn niet perfect, maar we kunnen in ieder geval genoeg hieruit snijden om het werk flink makkelijker te maken, al die vormen er inkloppen valt niet mee. Een klein stukje aan de zijkant nog aanhelen is dan makkelijker.
Bijlagen
IMG_6857.JPEG
IMG_6857.JPEG (1.05 MiB)
IMG_6856.JPEG
IMG_6856.JPEG (1.23 MiB)
IMG_6842.JPEG
IMG_6842.JPEG (886.22 KiB)
IMG_6855.JPEG
IMG_6855.JPEG (1.04 MiB)
IMG_6853.JPEG
IMG_6853.JPEG (1.12 MiB)
IMG_6841.JPEG
IMG_6841.JPEG (874.88 KiB)
IMG_6840.JPEG
IMG_6840.JPEG (867.41 KiB)
IMG_6854.JPEG
IMG_6854.JPEG (821.31 KiB)
IMG_6839.JPEG
IMG_6839.JPEG (789.86 KiB)
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 646
Geregistreerd: 27 aug 2016, 20:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998 en W124 E220 Cabriolet 1996


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor denman1710 » 11 mei 2022, 23:00

:handgestures-thumbup:
Avatar gebruiker
denman1710
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 309
Geregistreerd: 07 jan 2019, 19:18
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 - 200 - W220 S350 - W201 190E


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor Weizengelb » 12 mei 2022, 08:03

Hoi Max,

Echt mooi werk. Prachtig om te volgen.

Zouden de eerste bouwjaren nu toch roestgevoeliger zijn dan de latere? (en zo ook de latere W115 bouwjaren?)
Er werd wel gesproken over een periode met slechter staal. Ik had echt nioet verwacht dat jouw 230 op zoveel plekken toch roest zou hebben. Er is ooit zeker mee door het zout gereden dan?

Het wordt in elk geval weer prachtig!!
Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2554
Geregistreerd: 20 jan 2006, 12:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 230 '76 MBreed

Berichtdoor MBreed » 12 mei 2022, 09:47

Of het plaatwerkverhaal klopt weet ik niet. Lijkt mij meer een mythe dat dit zo zou zijn.

Dat de vroege W123's slechter behandeld waren tegen roest is wel zo. Bij mijn auto is bijna geen enkele lasnaad met kit afgedicht, waar ze dat later wel deden en er zit bijzonder weinig verf in de motorruimte. Veel van de aanroesting komt gewoon omdat de verflaag veel te dun was. Daarnaast zijn ze natuurlijk ook een stuk ouder dan de laatste generatie.

Heel eerlijk hebben bijna alle W123's op de plekken die je hier ziet roest. Het zootje werd in elkaar gelast, maar behalve een klein beetje grondverf zat er niks tussen die naden. Bij elke W123 waar je dit zo uit elkaar haalt, vind je roest. Niemand is alleen zo gek het zo aan te pakken :lol:. Wij gaan natuurlijk echt voor 100% en niet minder. De meeste worden natuurlijk gewoon dichtgesmeerd en klaar.

Die van mij is nog niet eens zo heel slecht hoor, anders waren we er niet aan begonnen. Ik zie vaak genoeg veel slechtere, die meestal van een later bouwjaar zijn. Voordeel van mijn auto is dat alles nog origineel is, dus niet verkloot. De bodem en achterkant zijn hard, dus het is echt die voorkant waar het werk zit. Als dat eenmaal klaar is, gaat het snel.
Laatst bijgewerkt door MBreed op 12 mei 2022, 09:53, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 646
Geregistreerd: 27 aug 2016, 20:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998 en W124 E220 Cabriolet 1996

VorigeVolgende

Keer terug naar Logboek / Showroom

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast